Geplaatst door bunq

DNB: groen licht voor grootste serie A-ronde in Europese fintech-geschiedenis

Amsterdam, 2 december 2021 – De Nederlandsche Bank (DNB) heeft bunq’s recent aangekondigde investeringsronde goedgekeurd. De deal met Pollen Street Capital van €193 miljoen gaat hiermee officieel de boeken in als de grootste series A-ronde ooit behaald door een Europees fintech-bedrijf. De bezegeling van de transactie laat de waardering van de challenger bank groeien naar €1,6 miljard.

bunq zal de investering gebruiken om haar Europese uitbreiding te versnellen. Na de introductie van Duitse, Franse en Spaanse IBAN’s eerder dit jaar en de opening van kantoren in Parijs en Keulen, zet bunq de volgende stap in haar internationale groeiambities. Daarnaast verwacht de bank haar personeelsbestand het komende jaar te verdubbelen.

Het opgehaalde groeigeld stelt bunq ook in staat om fusies en overnames op te nemen in de groeistrategie van het bedrijf. Als onderdeel van de goedgekeurde overeenkomst heeft bunq haar eerste overname al gedaan: de aankoop van de particuliere Ierse kredietverstrekker Capitalflow.

“We zijn ongelooflijk enthousiast om een nieuwe fase in de geschiedenis van bunq in te gaan Door volledig zelf gefinancierd te zijn, hebben we altijd de vrijheid gehad om een product te bouwen waar onze gebruikers écht van houden. Nu slaan we de handen ineen om die missie verder uit te breiden door heel Europa en daarbuiten”, zegt Ali Niknam, oprichter en CEO van bunq. In de bunq blog vind je Ali’s volledige visie op de goedkeuring van de toezichthouder en wat dit betekent voor de vervolgstappen van bunq.

De aankondiging is een nieuwe mijlpaal in een toch al gedenkwaardig jaar voor bunq. De challenger bank overschreed in april dit jaar de grens van 1 miljard euro aan gebruikerstegoeden. Bovendien boekte bunq in juli haar eerste winstgevende maand ooit, in een sector waar velen, zelfs met grote kapitaalinvesteringen, moeite hebben om in de zwarte cijfers te schrijven.

Over bunq
bunq werd in 2012 opgericht door ondernemer Ali Niknam (1981), nadat hij de eerste Europese bankvergunning in meer dan 35 jaar had bemachtigd. Hij wilde de traditionele banksector radicaal veranderen en was tot 2021 de enige investeerder in bunq. Hij financierde het bedrijf met €98,7 miljoen eigen geld. Dit gaf bunq de vrijheid en onafhankelijkheid om een bank  te bouwen, volledig op basis van de wensen en behoeften van zijn gebruikers. In april 2021 overschreden de deposito’s voor het eerst de grens van 1 miljard euro, nadat ze in 2019 en vervolgens opnieuw in 2020 waren verdubbeld.

In juli 2021 kondigde bunq de grootste serie A-ronde aan die ooit door een Europese fintech-onderneming is gerealiseerd. bunq haalde 193 miljoen euro op in een deal met het Britse private-equitybedrijf Pollen Street Capital, waardoor bunq op ongeveer 1,6 miljard euro werd gewaardeerd. Tegelijkertijd rapporteerde bunq ook zijn eerste winstgevende maand ooit. De eerste investering van extern kapitaal zal bunq helpen om verder uit te breiden in Europa en om fusies en overnames blijvend onderdeel van de groeistrategie van het bedrijf te maken. Als deel van de deal heeft bunq Capitalflow overgenomen, een in Dublin gevestigde onderneming die kredieten verstrekt aan kmo’s in een breed scala van sectoren in de Ierse economie.

Voor mediavragen kunt u contact opnemen met Antony Underwood op press@bunq.com. U kunt een kopie van de bunq persmap hier downloaden.