Industry Wire

Geplaatst door SLBdiensten

Docenten vinden online communicatie van onderwijsinstelling met leerling slecht

Bijna 60 procent (58,4%) van de leraren in het voortgezet onderwijs vindt dat hun onderwijsinstelling online slecht communiceert met hun leerlingen. Dit blijkt uit onderzoek van SLBdiensten onder ruim 300 onderwijsprofessionals. Ook de online communicatiemiddelen voor medewerkers binnen onderwijsinstellingen laten de wensen over. Zo geeft bijna 50 procent van de Nederlandse docenten aan dat veel zaken nog steeds offline gebeuren die online veel sneller geregeld kunnen worden.

“Onderwijsinstellingen zouden ervoor moeten zorgen dat leerlingen, docenten en andere schoolmedewerkers op ieder device kunnen (samen)werken”, zegt Jeroen Borgsteede, algemeen directeur bij SLBdiensten. “Een van de problemen waar veel scholen op het moment nog tegen aanlopen is dat leerlingen en docenten veel verschillende websites of offline tools moeten gebruiken. Voor elk vak, lesmiddel en rooster is er wel weer een aparte website of tool die geraadpleegd moet worden”, aldus Borgsteede. “Hoe onderwijsinstellingen de communicatie effectiever en efficiënter kunnen organiseren, valt ook te lezen in de whitepaper die we onlangs hebben gepubliceerd.”

Onderlinge communicatie inefficiënt
Ook de onderlinge communicatie kan efficiënter, vinden veel docenten. Zo geeft 42,6 procent van de respondenten aan dat digitalisering in communicatiemiddelen voor medewerkers binnen hun onderwijsinstelling ertoe leidt dat het onderwijs in Nederland verbetert. Vooral jonge onderwijsprofessionals (tot 35 jaar) willen meer online tools om samen te werken. De respondenten in de leeftijdscategorie 50-65 jaar vinden dit in mindere mate belangrijk en vinden de huidige communicatiemiddelen prima werken.

“Je ziet dat veel onderwijsinstellingen nog niet optimaal gebruikmaken van moderne tools om met hun medewerkers en scholieren te communiceren. Dit is wat mij betreft zorgelijk”, zegt Borgsteede. “Het proces wordt zo alleen maar inefficiënter en de kloof tussen het bedrijfsleven en het onderwijs wordt alleen maar groter. In het bedrijfsleven kun je je geen organisatie meer voorstellen die niet gebruik maakt van online communicatiemiddelen.”

Slimmer werken vermindert de werkdruk
Veel scholen hebben de beschikking over laptops en tablets. Toch geeft bijna 52 procent van de onderwijsprofessionals aan dat veel zaken binnen hun onderwijsinstelling nog steeds offline worden gecommuniceerd terwijl die online veel sneller geregeld kunnen worden. Door de toepassing van digitale communicatie is er op meerdere fronten een winst te behalen. Zo kan samenwerken in de cloud docenten veel tijd besparen. Belangrijk, want in het onderwijs is de werkdruk – en daarmee ook de noodzaak om slimmer te werken – erg hoog.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht