Industry Wire

Duurzaamheid biedt kansen voor webshops: Thuiswinkel.org zet in op duurzaamheid

Om ook in de toekomst te kunnen blijven groeien moet duurzaamheid een wezenlijk onderdeel uitmaken van e-commerce. Daarom gaat Thuiswinkel.org de komende jaren inzetten op dit thema. Margreeth Pape (Adviseur Logistiek en Duurzaamheid) vertelde tijdens Logistiek en E-commerce over de ontwikkelingen die duurzaamheid nodig maken.

Ontwikkelingen maken aandacht voor duurzaamheid nodig
Er zijn verschillende ontwikkelingen die aandacht voor duurzaamheid nodig maken. De consumentenbestedingen binnen de e-commerce sector zullen de komende jaren flink toenemen. Naast de toenemende consumentenbestedingen zijn er maatschappelijke trends die van invloed zullen zijn op de manier waarop e-commerce zich de komende jaren zal ontwikkelen.

In de eerste plaats zien we een toenemende verstedelijking, waardoor de aflevering van pakketten steeds geconcentreerder plaatsvindt en de verkeersdrukte in steden toeneemt. Daarnaast neemt de beschikbaarheid van hulpbronnen af. Hierdoor zal er in de toekomst gezocht moeten worden naar oplossingen die het gebruik van hulpbronnen reduceren of betaalbare alternatieven mogelijk maken. Ook neemt de overheidsregulering op internationaal en nationaal niveau toe, waardoor er een toenemende druk ontstaat om de bedrijfsvoering op een duurzame manier in te richten.

Dit concludeerde Margreeth Pape, Adviseur Logistiek en Duurzaamheid bij Thuiswinkel.org, tijdens het jaarlijkse congres van Logistiek en E-commerce.

Duurzame verpakkingsmaterialen
Thuiswinkel.org is in samenwerking met MVO Nederland een programma gestart om leden handvatten te bieden voor de toekomst en om duurzaamheid vorm te geven binnen de eigen organisatie. Als eerste zal Thuiswinkel.org focussen op het formuleren van verpakking ambities als gevolg van Europese regelgeving. Ondernemingen, dus ook webshops, zullen namelijk in de nabije toekomst verplicht worden gesteld om gebruik te maken van duurzame verpakkingsmaterialen. Daarom neemt Thuiswinkel.org de verantwoordelijkheid in het vaststellen van deze ambities.

Dit is een mooie kans om samen met onze leden sturing te kunnen geven aan ambities die in de praktijk werkbaar zullen zijn. Een tweede prioriteit is de reductie van CO2. Juist binnen de e-commerce sector is dit een belangrijk thema, aangezien ook de CO2 uitstoot in de ‘last mile’ vaak wordt gezien als verantwoordelijkheid van de webshop.

Save the date
Op 23 september wordt tijdens Shopping Today voor leden een ontbijtsessie georganiseerd, waarbij meer informatie gegeven zal worden over de door het Rijk aangekondigde branche verduurzamingsplannen op het gebied van Verpakkingsmaterialen. Zet deze meeting vast in uw agenda.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht