Industry Wire

Geplaatst door Publicis

Eneco zet met campagne ‘We doen het nu’ in op versnelling van de energietransitie

Rotterdam, 20 juli 2022 – Eneco en lead agency Publicis Groupe hebben samengewerkt aan een nieuwe merkpositionering en campagne die aansluit bij Eneco’s ambitie ‘Klimaatneutraal in 2035’. Publicis Groupe is daarbij verantwoordelijk voor strategie, creatie en uitrol van de communicatiemiddelen voor de Nederlandse en Belgische markt. 

Klimaatneutraal in 2035 
Om de opwarming van de aarde tot 1,5 graad Celsius te beperken moeten we allemaal een enorme bijdrage leveren. Niet alleen de overheid, maar ook het bedrijfsleven heeft verantwoordelijkheid om grote verduurzamingsstappen te maken. Eneco heeft de ambitie om met de eigen activiteiten én de geleverde energie aan klanten in 2035 klimaatneutraal te zijn en wil hiermee een voortrekkersrol vervullen in de energiesector. Vorig jaar presenteerde Eneco zijn One Planet Plan met daarin concrete acties doelstellingen en duidelijke investeringskeuzes. Vanuit dit concrete plan zet Eneco de ambitie om de energietransitie te versnellen nu ook centraal in zijn marketingcommunicatie.

‘We doen het nu’ 
Regine Alewijnse, lead Branding & corporate communicatie bij Eneco: “Onze nieuwe merkpositionering benadrukt de urgentie om sneller te verduurzamen en betrekt klanten bij oplossingen en acties die we vandaag kunnen en ook moeten ondernemen om klimaatneutraal te worden. We zien dat klanten wel willen verduurzamen, en ook wel weten welke oplossingen er zijn, maar ze hikken aan tegen gedoe, tegen hoge investeringen en weten niet goed waar te beginnen. Daarom wachten heel veel mensen met het zetten van duurzame stappen. Terwijl de klimaatcrisis erom vraagt om nu in actie te komen.” Eneco enthousiasmeert iedereen die volgende duurzame stap vandaag te zetten met:

“We doen het nu”.  

Vier eenvoudige lettergrepen, die veel duidelijk maken. Tamara van Dalen, Chapter Lead marketingcommunicatie bij Eneco: “We zullen het met zijn allen samen moeten doen (consumenten, bedrijven, overheden & energieleveranciers). ‘We doen het nu’ zijn alle stappen die we vandaag zetten om nu sneller klimaatneutraal te worden. Stappen die Eneco zet en die klanten kunnen zetten met de technologie en oplossingen van vandaag.”

‘We doen het nu’ is niet alleen richtinggevend in de externe communicatie, maar ook voor de interne communicatie én organisatie, waarbij medewerkers actief betrokken worden als merkambassadeur en de positionering leidend is voor customer- en employee journeys.

Campagne  
In de campagne die de herpositionering inluidt erkent Eneco dat klanten vragen hebben en biedt het antwoorden en oplossingen waar mensen vandaag al mee aan de slag kunnen. Daarnaast geeft Eneco advies, inspireert het met anderen die ook duurzame acties ondernemen en laat iedereen voelen dat de volgende duurzame stap een goed, voldaan en trots gevoel geeft.

Friso Ludenhoff, ECD Publicis Groupe: “Mensen weten echt wel dat we een klimaatprobleem hebben. Daar hoeven we ze niet meer van te overtuigen. Als we met doom-scenario’s komen, zorgt dat er alleen maar voor dat de luiken dicht gaan. Het is té negatief. In deze campagne focussen we ons op wat er wél gebeurt. Positief, actief en met veel energie. Het is een campagne die laat zien wat we nu allemaal doen. In sommige gevallen zelfs live. We laten de versnelling zien. Geen mooie beloftes over de toekomst, maar een concreet verhaal met voorbeelden. Want als we in 2035 klimaatneutraal willen zijn, moeten we nu heel hard aan de bak.”

De uitrol van de communicatiemiddelen omvat zowel Nederland als België in de verschillende domeinen waarin Eneco actief is, zowel corporate als B2B en B2C. De campagne in Nederland start eind juli en de campagne in België gaat in september live. De campagne komt via een breed scala aan diverse media & middelen over de gehele funnel tot leven. Denk aan radio, TV, (D)OOH, online video, social media, display en overige online advertising.

Sneller klimaatneutraal produceren 
Eneco is één van de eerste organisaties in Nederland en België die zich samen met Publicis Groupe inzet voor een duurzamere reclame. Bij de productie werd toezicht gehouden door AdGreen op het duurzamer maken van de reclamespot en de ecologische voetafdruk van de hele productie werd in kaart gebracht en geminimaliseerd.

Klik voor volledige commercial hier.

Credits 

    • Adverteerder: Eneco
    • Campagne: We doen het nu
    • Creatief bureau: Publicis Groupe
    • Regie: Gregory Ohrel
    • Productie: Producteur Provocateur
    • Line productie: Drbarefoot
    • Editor & VFX supervisor: Hans Desmet
    • Mediabureau: Mindshare.Greenhouse

Over Eneco
Eneco is een internationaal energiebedrijf dat zich inzet voor het versnellen van de energietransitie. Vanuit het One Planet Plan heeft Eneco de ambitie om al in 2035 volledig klimaatneutraal te zijn voor het eigen energiegebruik en dat van hun klanten. Dat vraagt om radicale elektrificatie, het uitfaseren van aardgas in productie en levering van energie en het versnellen van duurzame warmte. Eneco investeert in duurzame productiemiddelen, de mogelijkheden van energieopslag en slimme energieoplossingen voor consument en bedrijf. Samen met klanten werkt Eneco aan duurzame energie van iedereen.

Over Publicis Groupe 
Publicis Groupe [Euronext Parijs, FR0000130577, CAC 40] is wereldwijd marktleider op het gebied van marketing, communicatie en digitale transformatie, aangedreven door een combinatie van creativiteit en technologie. Publicis Groupe heeft zich de afgelopen jaren getransformeerd van holding tot platformbedrijf opererend vanuit één P&L en vanaf één locatie. Georganiseerd rondom schaalbare klantteams met één client lead. Een naadloze synchronisatie van creatie, media, data, pr, productie en commerce.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht