Geplaatst door Eredivisie

Eredivisie gaat samenwerking aan met de fantasy voetbalgame Sorare

• De Eredivisie introduceert digitale spelerskaarten op het platform van Sorare zodat voetbalfans nu ook online kunnen meespelen met hun favoriete spelers.
• Sorare timmert hard aan de weg met de volgende generatie voetbalgames met officieel gelicentieerde en in een beperkte oplage verkrijgbare digitale kaarten. De eerste game is een unieke wereldwijde vijf-tegen-vijf fantasy voetbalgame.
• Het bedrijf heeft een online marktplaats gecreëerd voor het verhandelen van digitale kaarten. Deze markt is een nieuwe bron van inkomsten voor meer dan 120 voetbalclubs en genereerde per december 2020 maandelijks $1.900.000 aan kaartverkopen.
• Ethereum-blockchain wordt gebruikt om vast te leggen wie de eigenaar is van een bepaalde digitale kaart en de blockchain garandeert de digitale zeldzaamheid van de kaart.

Zeist, 23 februari 2021 – Voetballiefhebbers in de Eredivisie en spelers van fantasy voetbalgames kunnen vanaf nu met digitale kaarten spelers uit de Eredivisie kopen, verkopen en spelen, zoals David Neres van Ajax, Donyell Malen van PSV en Marcos Senesi van Feyenoord. Elke kaart heeft een score die is gebaseerd op de werkelijke prestaties van de betreffende speler gedurende wedstrijden.

Vanaf de lancering van de bètaversie in december 2019 is Sorare elke maand gemiddeld met 44% gegroeid en vandaag de dag zijn er meer dan 70.000 gebruikers over de hele wereld en wordt er voor $9 miljoen aan kaarten verkocht in zo’n 100 landen. De Eredivisie is de vijfde competitie die zich aansluit bij Sorare. De Eredivisie werd voorafgegaan door de Belgische Jupiler Pro League, de Zuid-Koreaanse K League, de Japanse J1 League en de Amerikaanse MLSPA.

De CEO van Sorare, Nicolas Julia, vertelt: “Millennials houden zich steeds minder bezig met sportuitzendingen in formats die hen niet aanspreken. In een economie waarin de aandacht van het publiek de meest waardevolle valuta is, vormen games een nieuwe manier waarop voetbalmerken deze zeer specifieke en tegelijk zeer gewilde doelgroep kunnen bereiken.”

Internationale markt
De Eredivisie kan zijn internationale merk en de merken van de 18 Eredivisieclubs die de Eredivisie telt verder uitbreiden doordat ze een volledig nieuw publiek kunnen bereiken: gamers over de hele wereld, en ze kunnen hun fanbase in Azië en Amerika vergroten dankzij de groei die Sorare daar doormaakt.

Marc Rondagh, Business Development Manager Eredivisie CV, legt uit: “Ons besluit is grotendeels gebaseerd op de ambitieuze visie van Sorare op het ontwikkelen van een wereldwijde fantasy voetbalgame. Wij zijn een groot voorstander van innovatie en kijken altijd vooruit naar de toekomst om onze fans steeds nieuwe ervaringen te kunnen bieden. Sorare stelt ons in staat nieuwe, jonge doelgroepen te bereiken, met name in Azië en Amerika, en die in Europa verder te verbinden door hun innovatieve oplossing. We zijn erg trots op deze nieuwe samenwerking.”

Nieuwe inkomstenbron
Sorare boort tevens effectief een nieuwe inkomstenbron aan voor de Eredivisie door het creëren van een nieuwe categorie gamelicenties: fantasy voetballicenties. Nicolas Julia, verduidelijkt: “Gegeven de huidige wereldwijde situatie krijgen voetbalcompetities hiermee een nieuwe mogelijkheid om publiek aan te trekken en mensen geïnteresseerd te houden. Voetbalclubs kunnen tevens hun inkomstenstromen op deze manier diversifiëren.”

Hoewel voetbalverzamelaars al tientallen jaren spelerskaarten kunnen verzamelen en ruilen of verhandelen, bleef dit beperkt tot fysieke kaarten. Sorare is een wereldwijde fantasy game die mensen bij elkaar brengt door hun gezamenlijke interesse in sport, zeker in tijden van een lockdown.

Ethereum-blockchain
De fantasy managers kopen digitale kaarten van spelers om dezelfde reden als dat ze dit offline zouden doen: status, erkenning, identiteit en onderdeel zijn van een groep. Het is daarnaast de meest directe manier om te investeren in de positieve waarde van een sporter. De unieke spelerskaart van Mbappé is bijvoorbeeld verkocht voor $65.000. Ethereum-blockchain wordt gebruikt om vast te leggen wie de eigenaar is van een bepaalde digitale kaart en de blockchain garandeert de digitale zeldzaamheid van de kaart. Gamers profiteren hierdoor van een ongekende betrouwbaarheid en vrijheid.

Meer dan 120 voetbalclubs uit Europa, de VS en Azië hebben de handen ineengeslagen met Sorare voor de uitgifte van officieel gelicentieerde kaarten die voetbalfans kunnen verzamelen om met hun favoriete voetballers te spelen. Een overzicht van alle gelicentieerde clubs op Sorare vind je hier.

Meer informatie over het spel werkt, hoe je een account instelt en deelneemt aan een competitie, lees je op Eredivisie.nl: https://eredivisie.nl/sorare

OVER SORARE
Sorare is een wereldwijde fantasy voetbalgame waarbij managers officiële digitale kaarten kunnen verhandelen. Sorare heeft als doel een wereld te creëren waarin sportfans een belangrijkere rol spelen. Sinds de introductie van de bètaversie in december 2019 heeft de game van Sorare ruim 70.000 gebruikers weten aan te trekken die goed zijn voor een maandelijkse omzet van meer dan $ 1.900.000 in december 2020. Het in Parijs gevestigde bedrijf Sorare wordt gefinancierd door Tier 1-bedrijven zoals e.ventures en Seedcamp, en door topvoetballers zoals Gerard Piqué en André Schürrle.

OVER EREDIVISIE
Sinds 1997 hebben de achttien Eredivisieclubs zich verenigd in de Eredivisie CV. De Eredivisie CV behartigt de belangen van de Eredivisieclubs op zowel nationaal als internationaal niveau. Daarnaast is de Eredivisie CV actief om namens de 18 Eredivisieclubs zoveel mogelijk voetballiefhebbers te verbinden met de eredivisie, door een gezonde exploitatie van de divisie, die tevens hoogwaardig en aantrekkelijk is.