Industry Wire

Geplaatst door PayPal

De e-sportsgeneratie: Nederlands e-sportspubliek groeit naar verwachting volgend jaar het snelst van Europa

Amsterdam, 14 juni 2017 – Kort na de Wargaming World of Tanks Grand Finals, die dit jaar in Moskou plaatsvonden en gesponsord werden door PayPal, maakt PayPal de resultaten van het jaarlijkse e-sportsonderzoek bekend. Het onderzoek is uitgevoerd door SuperData Research, waarbij recente gegevens over een van de meest veelbelovende online-industrieën van twaalf Europese markten zijn onderzocht.

Zweden heeft de hoogste e-sportsomzet, Nederland de best verwachte groeisnelheid in 2018 van alle onderzochte landen.

De populariteit van e-sports in heel Europa wordt gestimuleerd door de gemakkelijke toegang tot internet en vooral tot social media. Veel mensen denken dat e-sports het meest populair is in Oost-Azië, waar het grootste aantal internetgebruikers zijn². Europa is echter bezig met een inhaalslag wat betreft e-sports.

Uit het rapport blijkt dat de e-sportsindustrie in Europa snel groeit en dat de omzet in 2018 meer dan 345 miljoen dollar bedraagt. De vier leidende landen uit het onderzoek zijn Zweden (thuisland van een van de meest populaire e-sporters, YouTuber PewDiePie), Rusland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk – kijkend naar de omvang van hun e-sportsmarkt en het aantal kijkers. In Zweden was de omzet van e-sports in 2016 meer dan 40 miljoen dollar.

Volgens het onderzoek van SuperData, bedroeg de omzet in 2016 in Nederland, 7,8 miljoen dollar, met een jaarlijks groeitempo dat in 2017 op 27,5% is voorspeld. Na Polen is dit het beste groeipercentage van Europa. In 2018 is de verwachting dat Nederland een groei van 22% zal hebben, wat de best verwachte groeisnelheid is van alle onderzochte landen.

“E-sports is een groot sport- en entertainmentplatform voor veel mensen en ik ben blij dat PayPal een betaalmethode is voor miljoenen spelers wereldwijd”, zegt Jan-Willem Roest, General Manager PayPal Benelux & Ierland. “De Nederlandse e-sportsmarkt heeft ook veel potentie. In 2018 zal de omvang van het e-sportspubliek dicht bij de 1,4 miljoen Nederlanders liggen, wat duidelijk maakt dat we aan deze industrie bijzondere aandacht moeten besteden. Wij weten hoe belangrijk het is dat elke transactie naadloos verloopt, ongeacht of je een vliegticket koopt of een magisch zwaard. Precies om die reden ondersteunen we e-sporters met onze veilige en makkelijke manier van betalen.”

E-sports gaat over millennials 

Millennials zijn momenteel een van de grootste consumentengeneraties die op vele gebieden trends vormen, waaronder e-sports. Volgens SuperData wordt de digitale gamingindustrie bijna volledig gedomineerd door millennials. De twee grootste leeftijdsgroepen die geïnteresseerd zijn in e-sports zijn consumenten van 18-24 jaar en 25-34 jaar, deze groepen omvatten samen 62% van het Europese publiek. Slechts 10% van de e-sportsfans is 45 jaar of ouder.

E-sports is volgens het onderzoek voornamelijk populair onder mannen, in Europa is gemiddeld 84% van de e-sporters man. Zweden, Frankrijk, Groot-Brittannië en Polen hebben het grootste percentage vrouwelijke gebruikers: 24%, 22%, 22% en 19%. Het laagste vrouwenaandeel is in Israël, waar slechts 10% van de e-sporters vrouw is.

“E-sports is een van de meest intrigerende fenomenen van onze tijd geworden en het is goed om in het centrum hiervan te staan samen met PayPal, dat al vanaf het begin deel is van deze reis en uitstekende diensten biedt voor de fans”, zegt Atila Yesildag, Senior eSports Manager, Wargaming EU.

SuperData Research heeft geconstateerd dat ongeveer 33 miljoen mensen in Noord-Amerika regelmatig e-sports kijken, waarbij 71 procent van de kijkers van de populaire e-sportskanalen tussen 18 en 34 jaar oud is.

In 2016 waren er in Nederland ruim 878.000 unieke e-sportskijkers. In 2018 groeit dit aantal naar verwachting naar bijna 1.370.000, waarmee het in slechts twee jaar tijd met meer dan de helft zou groeien (56%).

***

  1. European eSports Market, SuperData 2016. Voor dit onderzoek zijn drie aparte surveys gedurende 2016 uitgevoerd, in januari, juli en september onder 10,000 consumenten uit 12 markten.

 

 

Methodologie

De SuperData e-sportsmarktstatistieken en publiekcijfers worden berekend met behulp van gegevens die rechtstreeks verzameld worden van e-sportsteams, streaming platforms, e-sports-merchandise transacties en consumentenstudies.

 

Over PayPal

Gevoed door een fundamentele overtuiging dat toegang hebben tot financiële services kansen creëert, is PayPal toegewijd aan het democratiseren van financiële services en het in staat stellen van mensen en bedrijven om te participeren en te floreren in de wereldwijde economie. Ons open digitale platform geeft de 203 miljoen actieve gebruikers van PayPal het vertrouwen om op nieuwe en krachtige manieren contact te maken en transacties te verrichten. Ongeacht of dit online, via een mobiel apparaat, in een app of in persoon gebeurd. Middels een combinatie van technologische innovatie en strategische partnerships, creëert PayPal betere manieren om geld te beheren en te verplaatsen en biedt het daarnaast keuze en flexibiliteit tijdens het versturen van betalingen, of betaald krijgen. Beschikbaar in meer dan 200 markten wereldwijd, stelt het PayPal platform, inclusief Braintree, Venmo en Xoom, consumenten en verkopers in staat om geld te ontvangen in meer dan 100 valuta, geld op te nemen in 56 valuta en PayPal rekeningen te hebben met saldo’s in 25 verschillende valuta. Kijk voor meer informatie op https://www.paypal.nl/about. Voor financiële informatie, ga naar https://investor.paypal-corp.com.

 

Over SuperData onderzoek

SuperData is opgericht door ervaren onderzoekers uit de gamingindustrie, en is marktleider op het gebied van markt intelligence en insights met betrekking tot games, VR, AR, e-sports en playable media. Met behulp van digitale verkoopgegevens van uitgeverijen, ontwikkelaars en betaalservices, zijn de analyses van SuperData gebaseerd op de uitgaven van 78 miljoen betalende online gamers wereldwijd, in combinatie met kwalitatieve consumenten insights. SuperData helpt haar klanten om te begrijpen wat mensen spelen, waar ze zich mee verbinden en waaraan ze geld uitgeven.

Over Wargaming

Wargaming is een bekroonde online gameontwikkelaar en uitgever, en een van de leiders in de free-to-play MMO-markt. Wargaming is in 1998 opgericht als een particulier bedrijf en heeft meer dan 15 titels verzonden. Momenteel concentreert Wargaming zich op de team-gebaseerde MMO-oorlogsserie welke volledig is gericht op de oorlog in het midden van de 20ste eeuw, waaronder de armored World of Tanks, de flight combat World of Warplanes en de naval World of Warships. De drie titels vormen een gemeenschappelijk gaming universum dat is geïntegreerd in de portalwww.wargaming.net.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht