Geplaatst door Mendix

Europees afvalverwerkingsbedrijf Indaver kiest voor low-code om concurrenten voor te blijven in sterk gereguleerde en snel veranderende markt

Mendix, onderdeel van Siemens en wereldleider in low-code applicatie-ontwikkeling, kondigt aan dat Indaver, een Europese verwerker van gevaarlijk industrieel afval, het Mendix-platform heeft gebruikt om een ​​suite low-code applicaties te creëren om het beheer, transport, de recycling en de afvoer van meerdere afvalstromen over internationale grenzen zo efficiënt mogelijk in te richten. De apps van Indaver omvatten een native mobile app voor afvalinzameling en een digitale oplossing die QR-code scanning gebruikt voor track & trace van de supply chain van afvalbeheer. Daarnaast gebruikt het bedrijf door Mendix gebouwde apps die grafische planning van afvalverwerking en documentstromen mogelijk maken, om ervoor te zorgen dat gevaarlijk afval wordt afgehandeld volgens de geldende regels in Europese landen, waaronder België, Nederland, Ierland, Duitsland, het VK, Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje.

Over de hele wereld voeren overheden regelgeving in om met efficiënte afvalbeheersystemen de circulaire economie vooruit te helpen, nieuwe energiebronnen uit afval te halen en de terugwinning van herbruikbare materialen te vergroten. Onderzoekers voorspellen dat de internationale afvalverwerkingsindustrie de komende vijf jaar groeit naar een markt van 2,3 biljoen USD. Door het gebruik van low-codetechnologie, waarbij het data benut om operationele en zakelijke processen te stroomlijnen, heeft Indaver een sterke positie om koploper en aanjager te worden van de circulaire economie.

Indaver verwerkt industrieel en huishoudelijk afval voor klanten in heel Europa, variërend van installaties voor het recyclen van afval, tot verbrandingsovens met energieterugwinning voor afval dat niet hergebruikt kan worden. Het bedrijf heeft een jaaromzet van 540 miljoen euro en faciliteert meer dan 200.000 afvalbewegingen per jaar. Door strenge regelgeving in de afvalmarkt, koos Indaver voor Mendix om digitale bedrijfsprocessen te verbeteren.

Om met het platform aan de slag te gaan, creëerde Mendix-partner Mendify een competentiecentrum bij Indaver. Ondertussen integreerde het ook de SAP-backend. Om er zeker van te zijn dat de apps die gebouwd zouden worden ook de juiste zijn, werden stakeholders vanuit zowel IT als de business bij Indaver in één team samengebracht. Mendify coacht en ondersteunt dit team dat de applicaties bouwt volgens de App Factory-richtlijnen.

Native mobile registratie zorgt voor nauwkeurige afvaldata

Met de nieuwe track & trace-app kan Indaver de volledige route die het afval aflegt naar de eigen installaties transparant in kaart brengen. De oplossing geeft helder inzicht in de juridische en veiligheidsaspecten van afvaltransport. De afvaldata wordt in realtime vastgelegd op een mobiel apparaat, zelfs op afvalverzamelplekken waar geen ontvangst is. Met zijn ‘offline first’ native mobile-functionaliteit biedt het Mendix-platform uitstekende ondersteuning voor dit soort registratie. Als het afval door verschillende landen heen werd getransporteerd, moest de inhoud voorheen op elke opslaglocatie opnieuw worden geregistreerd, gewogen, geëtiketteerd en gecertificeerd. De oplossing van Mendix slaat nu alle data op, synchroniseert deze in het backend-systeem en zorgt dat het eenvoudig zichtbaar is in het dashboard.

“Indaver opereert in een sterk gereguleerde markt, waarbij compliance en customer engagement centraal staan”, zegt Annick van Driessen, international director supply chain operations. “We moeten zeker weten dat afval efficiënt wordt afgevoerd en volgens de wettelijke voorschriften wordt behandeld. Klanten moeten hun ‘productieverantwoordelijkheid’ behouden totdat gevaarlijke goederen zijn vernietigd. Hoewel het Mendix-platform nieuw voor ons was, heeft Mendify ons personeel getraind en ons in staat gesteld snel te leren hoe we het low-code platform kunnen gebruiken. Omdat deze nieuwe toepassingen cruciaal zijn voor de concurrentiepositie van Indaver, waren we blij dat de bouw ervan maar drie maanden in beslag nam.”

Databeveiliging is essentieel

Naast de track & trace app bouwden Indaver en Mendify het Waste Property Passport. Afval bestaat doorgaans uit veel complexe onderdelen. Deze data wordt opgeslagen in meerdere systemen, waaronder SAP. De Mendix backend integreert alle data. Dit is met name van belang bij de verwerking van gevaarlijk afval.

Klanten van Indaver kunnen zelf de eindcontrole doen in de app. “Tot voor kort werden afvalkenmerken gecontroleerd door de klant en Indaver via e-mail, telefoon en bezoeken op locatie”, zegt Gregory Cloquet, international sales en marketing systems manager bij Indaver. “Door gebruik te maken van het Waste Property Passport is de foutmarge door verkeerde interpretatie verkleind.”

De app is een zeer efficiënt communicatiemiddel, maar heeft ook zijn waarde bewezen op het gebied van databeveiliging en consistentie. Cloquet: “In het verleden kon informatie uit e-mail afwijken van de data in het ERP-systeem. De app biedt nu één versie van de waarheid, en dat vermindert ook de kans op risico’s. We kunnen er zekerder van zijn dat het gevaarlijke afval dat bij onze faciliteiten aankomt, in overeenstemming is met wat we verwachten. Dit betekent ook dat het risico voor alle mensen die bij de verwerking van het afval betrokken zijn, wordt verkleind. Het veiligstellen van deze data is essentieel om goed voor mens en milieu te kunnen zorgen.”

Managing expectations

Indaver creëerde ook een mobiele oplossing om medewerkers onderweg te ondersteunen bij de verwerking van slib (dat allerlei soorten afval bevat). De app maakt verbinding met de belangrijkste SAP HR- en boekhoudsystemen van het bedrijf, waardoor operators de werkuren kunnen overzien en facturen kunnen opstellen.

Ten slotte verbindt een vierde app het SAP ERP-systeem met de capaciteitsplanningstool “Arkieva”. Naast de functionaliteit die dit systeem biedt, heeft Indaver het volledige planningsproces verbeterd door een intuïtieve app te ontwikkelen om effectief te kunnen plannen op korte en middellange termijn. De Mendix-app correleert Indaver’s verwerkingscapaciteit en het aanbod van afval. De app kan reageren op een plotseling toegenomen aanbod, veroorzaakt door calamiteiten die afval veroorzaken, zoals overstromingen, branden of chemische lekkages.

Stephan de Bruijn, business support manager bij Indaver: “Mendix biedt een grafische drag-and-drop-oplossing, waardoor het gebruik heel gemakkelijk wordt. Deze applicatie helpt ons de planning in de supply chain te stroomlijnen. Het verhoogt de klanttevredenheid, omdat klanten niet langer op een wachtlijst hoeven te worden gezet, maar een duidelijk beeld krijgen van wanneer ze hun afval kunnen afvoeren. Op deze manier helpt de oplossing ons ook verwachtingen te managen.”

“Indaver laat zien dat je met low-code bedrijfsprocessen drastisch kunt automatiseren en een branche echt kunt transformeren”, zegt Mariken Reijs, customer success manager bij Mendix. “Medewerkers en klanten kunnen afval efficiënter afvoeren, het aantal fouten verminderen en tegelijkertijd voldoen aan compliance- en veiligheidsvoorschriften. Met het Mendix low-code platform en de focus op innovatie brengt Indaver niet alleen meer efficiëntie en winstgevendheid naar haar operaties en haar klanten, maar zet het nieuwe standaarden voor de hele afvalindustrie.”

Indaver op Mendix World

Mendix World 2021 vindt plaats van 7-9 september en is de grootste wereldwijde bijeenkomst voor low-code experts, technologiepioniers, zakelijk leiders, analisten en developers. Zij delen daar hun ervaringen met low-code software-ontwikkeling. Ook Indaver betreedt het virtuele podium en neemt deel aan een rondetafelgesprek.

Registreer je nu voor Mendix World 2021.

Meer informatie over het Mendix-platform

————-

Over Mendix

Mendix, onderdeel van Siemens en wereldleider in low-code en no-code applicatie-ontwikkeling, transformeert de manier waarop applicaties in digitale organisaties worden gebouwd. Met het Mendix-platform kunnen bedrijven met meer professionals applicaties ontwikkelen en daarmee de bottleneck van software-ontwikkeling wegnemen (Make with More), slimme apps bouwen met een rijke, slimme. contextuele en proactieve gebruikservaring (Make it Smart) en systemen moderniseren en meer applicaties bouwen die groei faciliteren (Make it Scale). Het Mendix-platform is gebouwd om intensieve samenwerking tussen IT en business teams mogelijk te maken en applicatie-ontwikkeling te versnellen waarbij tegelijkertijd de veiligheid, kwaliteit en governance wordt gegarandeerd. Kortom om organisaties te helpen de stap te maken naar de digitale toekomst. Het ‘Go Make It’ platform van Mendix wordt wereldwijd gebruikt door meer dan 4.000 organisaties.