eWON lanceert Flexy, de allereerste modulaire en flexibele industriële router

Brussel, 7 oktober 2013 – Om tegemoet te komen aan de behoefte aan meervoudige verbindingen in de industriële sector en om in te spelen op de constante evolutie van de communicatietechnologie pakt eWON uit met een innovatie op het gebied van toegang op afstand tot industriële apparatuur en sites. Het Belgische bedrijf lanceert vandaag namelijk Flexy, de eerste modulaire en flexibele industriële router met uitbreidingskaarten.

Een voorloper in online toegang op afstand in de industrie
In 2001 zorgde het Belgische bedrijf eWON voor een innovatie met de lancering van de allereerste industriële internetrouter. “In die tijd werden in de industriële sector nog modems gebruikt om verbinding te maken met apparatuur en sites op afstand. Internet in de industrie was toen nog niet aan de orde“, zegt Serge Bassem, oprichter en CEO van eWON. Het internet heeft intussen niet alleen voor een heuse revolutie gezorgd met lagere communicatiekosten, meer betrouwbare communicatie en grotere bandbreedte, maar ook voor meer complexiteit bij de implementatie en voor nieuwe uitdagingen inzake beveiliging.

In 2006 hebben we Talk2M gelanceerd, de allereerste volledig cloudgebaseerde communicatie-oplossing“, zegt Serge Bassem. “Met Talk2M, dat voldoet aan de eisen op het gebied van beveiliging en implementatiegemak, hebben we de laatste stap gezet naar een grootschalig gebruik van het internet voor toegang op afstand in de industrie, en meer bepaald in de wereld van de automatisering.”

Met het veelgeprezen Talk2M werden zowel beveiligings- als configuratie- en implementatieproblemen de wereld uit geholpen. Deze oplossing creëert een beveiligd communicatiekanaal via het internet tussen de gebruiker en de apparatuur op afstand, zonder dat hiervoor enige aanpassing vereist is van het computernetwerk aan weerszijden van het communicatiekanaal. De technicus die de verbinding op afstand tot stand brengt heeft namelijk alleen toegang tot ‘zijn’ toestel en niet tot het lokale netwerk van de klant.

Inspelen op de voortdurende ontwikkeling van de communicatietechnologie
Ook de industriële sector wordt geconfronteerd met de continue en snelle ontwikkeling van de communicatietechnologie. Waar er twee jaar geleden nog sprake was van 2G (GPRS), hebben we het nu over 3G en zelfs 4G (LTE). Ook de draadloze WiFi-technologie is intussen al goed ingeburgerd in de industriële sector.

Deze vrijwel constante ontwikkeling van de technologie past echter vaak niet in het doorgaans conservatieve plaatje van de industrie. “In de industrie wordt een oplossing pas gevalideerd en geïmplementeerd als er een duurzaamheidgarantie kan gegeven worden van minstens 10 jaar”, bevestigt Serge Bassem.

Het concept van de flexibele router, een wereldprimeur!
De eWON Flexy beantwoordt perfect aan die behoefte omdat hij kan mee evolueren met de communicatietechnologie.

Met een concept van basismodules en tot vier uitbreidingskaarten biedt Flexy eindgebruikers een vrijwel onbeperkt aantal mogelijkheden: van een eenvoudige seriële poort, MPI of Profibus naar Ethernet tot de WiFi LAN-router met redundantie via 3G-modem.

Het concept flexibiliteit is niet nieuw in de industriële sector, en wordt al op grote schaal gebruikt voor PLC’s. De innovatie zit in de router zelf“, zegt de CEO van eWON. Deze innovatie beantwoordt zowel aan de uitdaging om verschillende sites met elkaar te verbinden in een omgeving gedreven door een voortdurend evoluerende communicatietechnologie, als aan de noodzaak om op een universele manier te kunnen communiceren met de meest uiteenlopende apparatuur op het terrein, ongeacht het gebruikte protocol: PLC, HMI, IP-camera, energiemeter, sensor, enz.

De nieuwe eWON Flexy-router biedt flexibiliteit op verschillende niveaus. In de eerste plaats WAN-flexibiliteit, die de gebruiker een keuze aan uitbreidingskaarten biedt om verbinding te maken met het internet: LAN, PSTN, WiFi, CDMA, 2G, 3G. Ten tweede is er de FIELD-flexibiliteit, met de keuze voor een basismodule en uitbreidingskaarten om verbinding te maken met apparatuur: switch met 4 ethernetpoorten, RS232/422/485 seriële poorten, MPI/Profibus-poort. Tot slot biedt de eWON Flexy applicaties die een meerwaarde bieden, zoals data logging en alarmmeldingen.

Die flexibiliteit zet bovendien ook onze andere grote troef in de kijker: de compatibiliteit. We werken samen met tal van partners die elk hun eigen type automaten ontwikkelen. Daarom maken we voor de verbinding van onze routers met deze PLC’s gebruik van open standaardprotocollen, wat de verbinding al vergemakkelijkt. Met Flexy wordt dit voortaan kinderspel“, besluit Serge Bassem.