Industry Wire

Geplaatst door EY

EY verwelkomt vele nieuwe collega’s en realiseert een omzetgroei van 5% in Nederland

Rotterdam, 30 september 2015 – EY realiseerde het afgelopen boekjaar, dat loopt van 1 juli 2014 tot en met 30 juni 2015, een omzet van € 710 miljoen in Nederland. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorig boekjaar (€ 674 miljoen). Door met name de toename van het aantal medewerkers en inhuur van derden zijn de operationele kosten toegenomen met 5% naar € 556 miljoen. De winst stijgt in lijn hiermee van € 138 miljoen in 2013/2014 tot € 147 miljoen in 2014/2015 (+6%). Deze groeicijfers zijn in lijn met de ambitie van EY.

Marcel van Loo, Managing Partner van EY in Nederland: “Dit jaar hebben wij weer vele nieuwe collega’s mogen verwelkomen en laten wij een mooie stijging in omzet zien. Vorig jaar stonden wij door de aanpassingen in de accountancywetgeving voor de rotatiegolf, die niet alleen een effect heeft op onze Assurancepraktijk, maar ook op onze andere service lines: Tax, Advisory en TAS (Transaction Advisory Services). Ik ben trots dat wij er in geslaagd zijn om een balanced business portfolio te realiseren die een stabiele basis geeft voor de toekomst. Wij introduceerden vorig jaar onze Vision 2020, waarin we de ambitie hebben vastgelegd om internationaal marktleider in professionele dienstverlening te worden. Het afgelopen boekjaar hebben we daar de volgende stap in gezet. Veel nieuwe cliënten uit diverse sectoren spraken het afgelopen jaar vertrouwen in ons uit, zowel in onze Assurance praktijk als in de andere service lines Tax, Advisory en TAS.”

Groei in alle service lines

De omzetstijging is terug te zien in alle service lines. De omzet van Assurance is met € 8 miljoen (+3%) toegenomen tot € 297 miljoen. Deze service line bleef hiermee de grootste. De omzetstijging is onder meer tot stand gekomen door een stijging van het aantal gefactureerde uren, onder invloed van de verplichte kantoorrotatie en een nog scherpere focus op kwaliteit. Tax zag de omzet met € 12 miljoen (+5%) toenemen tot € 253 miljoen, een solide resultaat hoewel deze service line het effect voelde van een aarzelende economie en van de verplichte kantoorrotatie die ertoe leidde dat een aantal opdrachten werd beëindigd. De van oudsher sterke internationale belastingadviespraktijk groeide en ook Holland van Gijzen, met wie EY Belastingadviseurs een strategische alliantie heeft, kende een goed jaar. Bij Advisory groeide de omzet met € 8 miljoen (+9%) tot € 97 miljoen. Hoewel ook hier een aantal bestaande relaties door de kantoorrotatie beëindigd moesten worden, is deze service line succesvol geweest in het binnenhalen van nieuwe opdrachten en nieuwe cliënten. Ook heeft EY het afgelopen jaar een tweetal overnames gedaan binnen deze service line (Centre en CFORS) waardoor de dienstverlening verder werd uitgebreid. TAS herstelde zich ten opzichte van vorig jaar dankzij een aantrekkende markt van overnames met een omzetstijging van € 7 miljoen (+23%). Hiermee kwam TAS uit op een omzet van € 37 miljoen. Het resterende bedrag van € 26 miljoen wordt gerealiseerd door Corporate Business Services (overig inkomen) die een stijging van € 1 miljoen (+4%) realiseerde.

Kwaliteitsverbetering als gemeenschappelijke uitdaging

De gemiddelde personeelsbezetting bedroeg 3.731 fte’s, waarvan 229 partners (vorig jaar 3.504 fte’s, 224 partners). Het gemiddeld aantal client serving-medewerkers steeg met 223 fte’s ofwel 8% als gevolg van de kwaliteitsprogramma’s en de groei van de vraag naar onze dienstverlening. Ieder jaar meet EY de betrokkenheid van zijn medewerkers. Deze is ten opzichte van het voorafgaande boekjaar gestegen van 72% naar 78%. Marcel van Loo: “Fundamentele kwaliteitsverbetering en de weg die onze organisatie daarin aflegt, vraagt veel van onze medewerkers. Zo hebben onze medewerkers gemiddeld 143 uren aan training en ontwikkeling besteed, resulterend in een totaal van 532k trainingsuren. De kosten voor learning and development zijn dit boekjaar met 21% gestegen tot € 11,5 miljoen. Ondanks de werkdruk geeft de toegenomen betrokkenheid van onze medewerkers ons als bestuur het vertrouwen dat kwaliteit een zaak is van ons allemaal.”

Vooruitzichten

Marcel van Loo: ”Het komende jaar blijft een jaar vol uitdagingen. Het verwelkomen van veel nieuwe cliënten kost extra inspanningen. De werkdruk zal daardoor onverminderd hoog blijven. Daarbij zullen we kwaliteit uiteraard te allen tijde bewaken. De komende jaren blijven in het teken staan van verdere kwaliteitsverbetering en cultuurverandering, het vinden van de juiste mensen en het in gesprek blijven met onze stakeholders. Ik heb er vertrouwen in dat we met de tomeloze inzet van onze medewerkers, de steun van onze internationale organisatie en de feedback van onze stakeholders ook het komend jaar weer de volgende stap zullen zetten in het bereiken van onze ambitie: internationaal marktleider worden.”

Over EY

EY is wereldwijd toonaangevend op de gebieden assurance, tax, transaction en advisory services. Met de inzichten en de hoogwaardige diensten die wij bieden, dragen wij bij aan het versterken van het vertrouwen in de kapitaalmarkten en economieën overal ter wereld. Wij brengen toonaangevende leiders voort, die door samen te werken onze beloften aan al onze stakeholders waarmaken. Daarmee spelen wij een cruciale rol bij het creëren van een beter werkende wereld voor onze mensen, onze cliënten en de maatschappij.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht