Geplaatst door Canday

Fashionmerk dayz kiest voor Canday

Het nieuwe Nederlandse modemerk dayz heeft zonder bureau-oriëntatie gekozen voor Canday, Creative Agency. Het bureau heeft zowel de positionering als de introductiecampagne ontwikkeld. Op 10 en 11 juli aanstaande vindt de lancering van het merk plaats tijdens de toonaangevende Modefabriek in Amsterdam. dayz claimt een onderscheidende plek in het modelandschap door unieke voorwaarden en voordelen voor detaillisten te combineren met een wekelijks geüpdatet aanbod van kwalitatief hoogwaardige, exclusieve fresh fashion voor de modebewuste vrouw.
Details

Terwijl talloze grote en kleine namen het hoofd niet of met moeite boven water kunnen houden, ziet het nieuwe Nederlandse fashionmerk dayz juist kansen en mogelijkheden. Oprichtster en eigenaresse Angelique van Uden: ‘Door bewust weg te blijven bij het traditionele seizoens- en collectiedenken en juist te focussen op kortetermijncollecties, zijn we met dayz in staat om wekelijks nieuwe, fashionable tops en bottoms aan te bieden. We springen daarmee in het gat dat ieder jaar opnieuw ontstaat tussen de voor- en najaarscollecties van gevestigde merken.’

7 dayz a week

dayz richt zich met deze fresh fashion-strategie primair op de detailhandel. Kleine en middelgrote ondernemers die een groeiende behoefte hebben aan regelmatige collectieverversing om hun klanten blijvend te verrassen. Van Uden: ‘Voor de Nederlandse vrouw willen we bovendien hét modemerk zijn waarmee ze zich zeven dagen per week bijzonder kan voelen. En bijzonder kan kleden in topkwaliteit fashion. Of ze nu gaat lunchen met een vriendin, of een belangrijke vergadering heeft op haar werk.’ Canday is door dayz gevraagd om de merkpositionering en de introductiecampagne te ontwikkelen, en zo de ambities van het merk te vertalen in krachtige communicatie. Middelpunt van de campagne is een opvallende tweeledige activatie. Enerzijds richting detaillisten die voor het eerst met dayz kennis kunnen maken tijdens de toonaangevende B2B vakbeurs de Modefabriek op 10 en 11 juli aanstaande in Amsterdam. Anderzijds richting consumenten die via een uitgebalanceerde social media-strategie getriggerd worden om dayz te ontdekken.

Merkessentie

Thuis in fashion retail dankzij werk voor klanten als Shoeby, Winkelstraat en Van Gils, heeft het creatieve team van Canday een slimme positionering ontwikkeld, waarmee dayz direct aanvoelt als een toegankelijk must-have brand. Rutger Rijken (Copy bij Canday) licht toe: ‘Omdat we met twee communicatiedoelgroepen te maken hebben moest het strategische fundament van het merk sterk genoeg zijn om beide in de aanloop naar de Modefabriek aan te spreken met een prikkelende campagne. En om natuurlijk voldoende relevantie te borgen. Van belang daarbij is dat de voordelen voor zowel detaillist als consument kraakhelder gecommuniceerd worden. Daar zit namelijk de onderscheidende kracht van het merk. Geen abstracte high-fashion-aanpak dus, maar een sympathieke en herkenbare insteek. Met pay-off en thema “Made to shine” zijn we dicht bij de essentie van dayz gebleven. In alle communicatiemiddelen die we hebben ontwikkeld keert dit merkgevoel terug.’

Detaillisten

dayz biedt de detailhandel een interessante, frisse manier van het bestellen van items. Angelique van Uden: ‘Binnen de B2B omgeving op dayz.nl hebben detaillisten straks toegang tot de nieuwste items. En wat ze voor 22.00 uur bestellen kunnen ze de volgende dag in de winkel hangen. Dat geldt voor twee items, maar ook voor een complete collectie.’ Om met deze belofte op de radar van de Nederlandse detaillist te komen, heeft Canday als kern van de introductiecampagne een merkfilm ontwikkeld. Gijs Zegers (Lead Design bij Canday): ‘In de merkfilm combineren we het feelgood-aspect van het merk met de spijkerharde retailbeloftes. De movie wordt als fysieke video DM verzonden; het is daarmee een uitnodiging voor de Modefabriek én een uitnodiging om een kijkje te nemen op dayz.nl. Een opvallende binnenkomer, die in de markt naar verwachting flink wat stof zal doen opwaaien.’