Industry Wire

Geplaatst door Mediatic

Feedback van klantenpanelleden onmisbaar voor marktonderzoek

Amsterdam, 28 januari 2014 –Klantenpanels zijn vanwege de betrokkenheid van de panelleden en de uitgebreide toelichting op antwoorden waardevoller dan accespanels. Dat blijkt uit onderzoek van online onderzoeksbureau MWM2. Dit terwijl het beeld bij veel opdrachtgevers juist is dat de feedback van klantenpanelleden minder kritisch en betrouwbaar is dan die van de gemiddelde consument. In het onderzoek werd gekeken naar feedback over productproposities, imago en aankoopintentie.

Vanuit de markt wordt vaak gedacht dat de feedback van klantenpanelleden minder bruikbaar is. Dit komt doordat klantenpanels uit een groep betrokken klanten bestaan. De veronderstelling is dat de mensen die zich aanmelden voor een klantpanel wel ‘fan’ van het bedrijf moeten zijn. Accespanels bestaan vooral uit niet-klanten, die ingekocht worden. Deze zouden dus neutraler moeten zijn. Uit het onderzoek blijken echter twee belangrijke punten. (i) Klantenpanelleden zijn niet positiever over imago of productproposities dan niet-klanten (ii) Klantenpanels bieden extra inzichten over imago, productproposities en aankoopintentie door uitgebreidere feedback te leveren.

Voordelen klantpanels
Klantenpanels bieden diverse extra voordelen. Zo zijn klantpanelleden vaak explicieter in hun mening; ook een negatieve mening steken zij niet onder stoelen of banken. De hogere mate van betrokkenheid manifesteert zich op meerdere manieren. Zo geven klantpanelleden bijvoorbeeld gemiddeld 25 procent meer toelichting op de vraag waarom iets hun wel of niet aanspreekt. Ook nemen zij 25 procent langer de tijd om vragen te beantwoorden.“ Niet alleen bieden klantenpanels meer uitgesproken en meer betrokken respondenten. Ook nemen ze meer de tijd en geven ze meer toelichting. Voor elke marketeer, communicatiespecialist of marktonderzoeker zijn dit de meest waardevolle eigenschappen van respondenten”, aldus Govert van den Bos van MWM2.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht