Geplaatst door AWS

Foobot selecteert AWS als Preferred Cloud Provider om de ecologische voetafdruk van gebouwen te verkleinen

Foobot, een innovatieve Benelux startup met een Nederlandse dochteronderneming, die AI gebruikt om de ecologische voetafdruk van gebouwen te verkleinen, selecteert Amazon Web Services (AWS) als preferred cloud provider. Met behulp van de cloud zet Foobot een digital twin- en energieplatform in om zijn AI-agenten te trainen om automatisch en proactief het verwarmings-, koelings- en ventilatiesysteem van het gebouw aan te passen, het thermisch comfort voor gebruikers te verbeteren en het energieverbruik drastisch te verminderen. Foobot gebruikt AWS Machine Learning om de kantoortemperatuur en luchtkwaliteit te optimaliseren en tegelijkertijd het energieverbruik te verminderen. De oplossing is gebaseerd op korte pieken in extreem intense computeractiviteit. In een traditioneel datacenter kan dit vrijwel onmogelijk kosteneffectief worden beheerd.

Foobot creëert een ‘digital twin’ van gebouwen van klanten om een virtueel model te trainen en te leren hoe de verwarmings-, koelings- en airconditioningsystemen voor het virtuele gebouw het beste kunnen worden beheerd. Met behulp van deze methode en ondersteund door AWS, kan Foobot binnen enkele dagen een agent trainen om in de echte situatie systemen te gebruiken. Op deze manier hoeft het bedrijf geen maanden te besteden aan dataverzameling. Nadat de agent volledig is getraind in het optimaliseren van de temperatuur en luchtkwaliteit van een gebouw, worden de computervereisten drastisch verminderd. Het bedrijf heeft een test gedaan met een getrainde agent op een enkele Raspberry Pi-minicomputer en ontdekte dat het de eisen in minder dan een seconde kon uitvoeren. Door gebruik te maken van AWS kan Foobot eenvoudig de enorme reken- en opslagbelasting beheren van het simuleren van een gebouw, het trainen van een virtuele agent en het verwerken van sensordata. Ook kan het snel terugschalen nadat deze intensieve rekenperiode is voltooid met services zoals Amazon DynamoDB.

“Zonder AWS zouden we niet zijn waar we nu zijn”, zegt Antoine Galataud, hoofd data-engineering bij Foobot. “We zijn in staat om een ​​complex systeem te laten werken met slechts twee technische stafleden die toegang hebben tot de meest geavanceerde technologie en we betalen alleen voor wat we gebruiken. Met een eigen datacenter was dat onmogelijk geweest. Voor ons is AWS een vertrouwde partner die ons de mogelijkheid biedt om ons te concentreren op waar we goed in zijn: het creëren van AI-algoritmen om de efficiëntie van gebouwen te optimaliseren.”

In het komende jaar gaat Foobot meer gebruik maken van data-analyse. Dit gaat helpen om de tijd te verkorten die nodig is om nieuwe klanten te verplaatsen van het eerste onderzoek naar het hebben van actieve agenten. Het maakt het voor Foobot ook gemakkelijker om agenten die zijn opgeleid in de ene omgeving mee te nemen naar een vergelijkbare omgeving op andere locaties. Dit proces zou sneller en gemakkelijker moeten worden naarmate training en simulatie verbeteren en de dataset van Foobot groeit.

Over Foobot

Foobot gebruikt getrainde softwareagenten om de temperatuur en luchtkwaliteit van het gebouw te optimaliseren en tegelijkertijd het energieverbruik te verminderen. Het creëert digital twins van gebouwen en traint vervolgens AI-agenten om automatisch de omgeving te besturen.