Industry Wire

Geplaatst door Dassault Systèmes

Franse techbedrijven lanceren ‘Software République’

‘s-Hertogenbosch, 13 april 2021 – Atos, Dassault Systèmes, Groupe Renault, STMicroelectronics en Thales bundelen hun krachten met de oprichting van Software République. Een nieuw ecosysteem voor innovatie op het gebied van intelligente mobiliteit. Hiermee kunnen de partners samen systemen en software ontwikkelen en op de markt brengen om steden, regio’s, bedrijven en burgers een rijker en duurzamer mobiliteitsaanbod te bieden.

Dit wordt onder andere mogelijk door het combineren van kunstmatige intelligentie, cybersecurity, connectiviteit, ingebouwde elektronica en virtual twin-technologie. Die technologieën vormen de cruciale bouwstenen voor nieuwe producten en diensten op het gebied van mobiliteit. Software République vormt daarbij een open innovatie-ecosysteem, dat weliswaar is opgericht door deze vijf toonaangevende aanbieders op het gebied van automotive en tech, maar ook open zal staan voor nieuwe leden en samenwerking met andere partijen.

Europese soevereiniteit
Mobiliteit verandert en biedt nieuwe kansen. Volgens de Boston Consulting Group zal de wereldwijde mobiliteitsmarkt tegen 2035 met 60% gegroeid zijn tot 11.000 miljard euro. Deze groei wordt voornamelijk aangejaagd door de opkomst van nieuwe technologische ontwikkelingen. Denk aan elektrische voertuigen, nieuwe componenten of nieuwe after-sales services. Het aandeel van deze nieuwe ontwikkelingen zal toenemen van 5% tot 45% van de wereldwijde mobiliteitsmarkt.

Grote industriële spelers op andere continenten positioneren zich al met staatssteun om veel van zulke nieuwe technologieën te ontwikkelen door middel van verbeterde integratiestrategieën. Daarom willen de oprichters van de Software République de urgentie van de ontwikkelingen benadrukken voor Europa door gezamenlijk een duurzaam ecosysteem op te bouwen en hun soevereiniteit op dit gebied te waarborgen.

Drie belangrijke samenwerkingsgebieden
Om gezamenlijk intelligente oplossingen en systemen te ontwikkelen en op de markt te brengen die de implementatie van een aangepast en flexibel mobiliteitsaanbod mogelijk maken, zijn drie belangrijke samenwerkingsgebieden geïdentificeerd:

• Intelligente systemen om veilige connectiviteit tussen het voertuig en zijn digitale en fysieke omgeving mogelijk te maken.
• Systemen voor simulatie en gegevensbeheer om datastromen voor regionale gebieden en bedrijven te optimaliseren.
• Een energie-ecosysteem om de laadervaring te vereenvoudigen.

Belangrijke discussies
Zo bespreken de partners in de Software République onder andere de volgende onderwerpen:

1. Voertuigen aansluiten en opladen
De ontwikkeling van nieuwe technologieën en diensten om een elektrische auto, aangesloten op een compatibel laadpunt, automatisch te laten herkennen en opladen zonder enige actie van de gebruiker.

2. Aan mobiliteit gerelateerde datastromen optimaliseren
Bedoeld om de toegang tot mobiliteitsinformatie, maar ook het simuleren van de uitwisseling van data te vergemakkelijken, zodat steden en regio’s hier snel en eenvoudig over kunnen beschikken, zodat:

• consumenten altijd de beste mobiliteitsmiddelen kunnen kiezen op basis van tijd, comfort of energiebeheer.
• operators hun diensten kunnen verrijken.
• overheidsinstanties mobiliteitsscenario’s kunnen simuleren en implementeren, zoals noodsituaties en evenementen
• stedenbouwkundigen beter kunnen anticiperen op ruimtelijke ordening

Investeringsfonds
Voor de bevordering van innovatie zal de Software République ook een investeringsfonds oprichten om veelbelovende start-ups te financieren. Ook zullen zij een incubator starten voor start-ups op het gebied van slimme mobiliteitstechnologieën. Zodat deze toegang hebben tot een gezamenlijke virtuele ontwikkelings- en experimenteeromgeving en begeleiding. Voor de lancering van het ecosysteem voor start-ups en universiteiten zijn de partners van de Software République van plan om een Data Challenge te organiseren over de mobiliteit van morgen: elektrisch, connected en autonoom.

Multidisciplinair ecosysteem
Vice-voorzitter en CEO van Dassault Systèmes Bernard Charlès: “Niet alleen in de automobielsector maar ook ver daarbuiten wordt meer en meer gedacht in termen van gebruik, Mobiliteit mogelijk maken die een werk- en vrijetijdsomgeving biedt die deel uitmaakt van een duurzame economie. Deze belevingseconomie gaat hand in hand met een wereldwijde industriële renaissance: de nieuwe mobiliteitseconomie zal worden georganiseerd in nieuwe, op samenwerking gebaseerde waardennetwerken op basis van digitale platforms. De Software République is dus een branche-overstijgend multidisciplinair ecosysteem dat tot doel heeft innovatie te versnellen en de drijvende krachten van morgen tot ontwikkeling te brengen. Om dit te bereiken, vertrouwt het op de collaboratieve virtuele omgeving van Dassault Systèmes’ 3DEXPERIENCE-platform en op virtual twin-ervaringen. Het ecosysteem profiteert ook van de 3DEXPERIENCE Lab-startup accelerator.”

Meer informatie:
Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE-platform, 3D-ontwerpsoftware, 3D Digital Mock Up en Product Lifecycle Management (PLM)-oplossingen: http://www.3ds.com

Over Dassault Systèmes
Dassault Systèmes, de 3DEXPERIENCE-specialist, is een drijvende kracht achter de menselijke vooruitgang. Het biedt het bedrijfsleven en de mensheid virtuele 3D-omgevingen om duurzame innovaties mogelijk te maken. Het 3DEXPERIENCE-platform en de geïntegreerde applicaties maken het mogelijk om virtuele dubbelgangers van objecten te creëren. Hiermee verleggen klanten van Dassault Systèmes de grenzen van innovatie, leren en productie. Het bedrijf voegt met zijn oplossingen waarde toe aan meer dan 290.000 klanten van elke grootte en uit elke industrie, in ruim 140 landen. Kijk voor meer informatie op http://www.3ds.com/

3DEXPERIENCE, het Compass-icoon en 3DS-logo, CATIA, BIOVIA, GEOVIA, SOLIDWORKS, 3DVIA, ENOVIA, EXALEAD, NETVIBES, MEDIDATA, CENTRIC PLM, 3DEXCITE, SIMULIA, DELMIA, en IFWE zijn geregistreerde handelsmerken van Dassault Systèmes of zijn dochterondernemingen in de VS en/of andere landen.

 

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht