Geplaatst door Digidentity

Gebrek aan identiteitsbeschermingsmaatregelen geeft Nederlanders grote zorgen

Den Haag, 22 april 2024 – Het Nederlandse Digidentity, een toonaangevend digitaal identiteitsplatform voor overheden, zorginstellingen en bedrijven, publiceert vandaag zijn nieuwe onderzoeksresultaten als onderdeel van zijn “Evolution of Digital Identity Report” waarin het toenemende belang van digitale identiteitsbeveiliging wordt benadrukt.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 77% van de Nederlanders zich inmiddels zorgen maakt over de hoeveelheid persoonsgegevens die ze online hebben gedeeld en dit zou willen verminderen. 23% van de respondenten blijkt al actief stappen te ondernemen om ook daadwerkelijk het online delen van persoonsgegevens te verminderen. In het dagelijks gebruik zegt echter slechts 27% van de ondervraagden multifactorauthenticatie, zoals biometrische of vingerafdrukscans te gebruiken om online accounts te beheren.

Vergeleken met andere leeftijdsgroepen doet Generatie Z het minst om hun gegevens te beschermen. Terwijl 71% van de 16-24-jarigen zich zorgen maakt over hoeveel van hun identiteit al op het internet staat en wenst dat ze dit kunnen verminderen, neemt slechts een kleine 16% van deze generatie actief stappen om hun online identiteit te beschermen. Dit in vergelijking met 55 plussers waarvan 27% stappen neemt.

Marcel Wendt, Chief Technology Officer en oprichter van Digidentity, zegt: “Gen Z is opgegroeid in een digital-first wereld en is er dus aan gewend dat hun identiteit online bestaat. Dit verklaart wellicht waarom zij de leeftijdsgroep zijn die het minst geneigd is om hun online aanwezigheid te verminderen. We zien een duidelijke kloof tussen bezorgdheid en actie onder deze generatie. Dit kan wijzen op het gebrek aan controle over hun digitale identiteit. Er moet niet alleen aandacht zijn voor bewustwording onder consumenten van de risico’s die gepaard gaan met het delen van te veel persoonsgegevens en de mogelijke gevolgen daarvan. We moeten er bovenal ook naar toe dat gebruikers controle hebben over hun gegevens.”

Ondanks het gebrek aan zelf ondernomen acties, blijkt wel dat Nederlanders zich zorgen maken over de toekomst van digitale identiteiten. De overgrote meerderheid (87%) wenst dat kinderen of toekomstige kinderen niet zoveel van hun persoonsinformatie online hoeven te verstrekken. In het onderzoek geeft bijna driekwart (62%) van de ondervraagden aan dat het verliezen van hun telefoon hetzelfde voelt als het verliezen van hun identiteit. En 67% is het ermee eens dat het verliezen van de toegang tot hun telefoon dramatisch is, terwijl een gestolen huissleutel als ‘gemakkelijk te verhelpen’ wordt ervaren.

Hoewel het “Evolution of Digital Identity Report” laat zien dat enorme hoeveelheden persoonsgegevens zich nu online bevinden, moeten digitale identiteitsoplossingen de achterstand nog inlopen. Respondenten deelden dat het merendeel van de identiteitsverificatie die ze ervaren nog steeds op papier is gebaseerd (66%). Denk hierbij aan geboorteakten, rijbewijzen en paspoorten enz. Vanaf 2025 kunnen Nederlanders beschikken over (tenminste) één id-wallet die door de Nederlandse overheid is erkend. Maar terwijl zo’n Europese id-wallet een oplossing kan zijn, is het gebruik van dit soort wallets nog nauwelijks ingeburgerd. Slechts 14% van de mensen in Nederland gebruikt op dit moment een wallet en eveneens 14% verwacht dat de id-wallet in de toekomst de belangrijkste identificatiemethode wordt.

Wendt hierover: “Een digitale identiteitswallet fungeert als een veilige kluis voor jouw digitale persoonsgegevens. Het zorgt ervoor dat je gegevens beschermd zijn en onder jouw controle blijven. Je kiest zelf welke informatie je deelt, wat de privacy bevordert – vooral in het tijdperk van big tech. Deze aanpak legt de verantwoordelijkheid voor de beveiliging bij de aanbieder van de digitale identiteit, en niet bij de talloze individuele diensten waar iedereen nu gebruik van maakt. Zo verdwijnt de zorg die mensen hebben: of de verstrekte data wel gebruikt wordt voor het doel waarvoor je het afgeeft. Om de kracht van deze technologie in Nederland echt volledig te benutten, hebben we een robuust vertrouwenskader nodig dat prioriteit geeft aan de bescherming van persoonlijke informatie. Door te pleiten voor veilige en gebruikersgerichte digitale identiteitswallets kan Nederland zich positioneren als wereldleider op het gebied van gegevensbescherming en technologische innovatie.”

Onderzoeksmethode:
In opdracht van Digidentity deed onafhankelijk marktonderzoeksbureau Censuswide tussen 8 januari 2024 tot 16 januari 2024 een steekproef onder 3.017 respondenten in het Verenigd Koninkrijk en Nederland (respectievelijk 2.005 en 1.012). Tenzij anders vermeld, zijn alle cijfers ontleend aan deze peiling.

Over Digidentity
Digidentity is een pionier op het gebied van digitale identiteiten. Het bedrijf heeft met succes meer dan 25 miljoen identiteiten met hoge betrouwbaarheid geverifieerd, waarmee het gemak van hergebruik biedt voor meerdere diensten. Het platform is ontworpen om klanten eenvoudig identiteiten te laten verifiëren op meerdere platforms en diensten: een one-stop shop voor geverifieerde identiteiten. Het platform focust op beveiliging, naleving van regelgeving en interoperabiliteit en zorgt ervoor dat identiteiten worden geaccepteerd over meerdere diensten, sectoren en zelfs grenzen heen. Het biedt waarde voor de eindgebruiker en voldoet tegelijkertijd aan de compliance-eisen van de dienstverlener. Digidentity is een trotse en betrouwbare partner voor overheden, zorgverleners en 175.000 bedrijven, met geverifieerde identiteiten van meer dan 180 nationaliteiten. De focus op veiligheid blijkt uit de opname op prestigieuze vertrouwenslijsten, zoals de European Trusted List (EUTL), de Adobe Approved Trust List (AATL) en de UK’s List of Trust Providers (DIATF – IdSP). Lees meer over Digidentity.