Geplaatst door Stichting DOEN

DOEN geeft impuls aan werk van duurzame en sociale ondernemers wereldwijd

MSTERDAM, 23 maart 2016 – Rockstart, de wereldwijde ‘startup machine’ en Stichting DOEN maken vandaag hun partnerschap bekend. Doel is het verder stimuleren van impactvolle ondernemers door steun aan startups in Nederland en in het buitenland. De investering van Stichting DOEN biedt Rockstart de mogelijkheid zijn ambitieuze groeiplannen verder te realiseren en wereldwijd op te schalen. Beide partners doen geen uitspraken over de hoogte van de investering.

Rockstart en DOEN delen dezelfde missie. Zij ondersteunen impactvolle startups door te investeren, via coaching en middels hands-on ondersteuning. DOEN heeft Rockstart eerder ondersteund bij de Smart Energy Accelerator en de ‘Postcode Lottery Green Challenge Deep Dive’, het trainingsprogramma voor finalisten van de Green Challenge.

Komende vijf jaar

Oscar Kneppers, oprichter van Rockstart: “De strategische samenwerking met DOEN komt op een bijzonder moment – deze week viert Rockstart zijn vijfde verjaardag. We zijn trots op onze resultaten van de afgelopen vijf jaar en willen deze de komende vijf jaar verder uitbouwen. We hebben een stevig internationaal netwerk opgebouwd van ondernemers, investeerders en mentors die onze visie delen en op hun beurt een nieuwe generatie van ondernemers willen ondersteunen. Wij zijn ervan overtuigd dat in iedereen een ondernemer schuilt. Sinds 2011 hebben we tientallen tech startups ondersteund bij het adresseren van wereldwijde uitdagingen op het gebied van energie, gezondheid en voedsel. Stichting DOEN, die vele duurzame startups en accelerators over de hele wereld ondersteunt, streeft dezelfde doelstellingen na. Training en financiële ondersteuning van social impact entrepreneurs heeft hun focus en dat past heel goed bij ons. DOEN’s aandeelhouderschap stelt ons in staat om onze aanpak internationaal verder uit te rollen waarbij we gebruik kunnen maken van het brede wereldwijde netwerk en middelen van Stichting DOEN.”

Innovatieve startups

Jasper Snoek, Financieel Directeur van Stichting DOEN, voegt hieraan toe: “We hebben de afgelopen drie jaar goed samengewerkt met Rockstart om innovatieve impactvolle kleine bedrijven van de grond te helpen. Nu ondersteunen we Rockstart verder in haar ambitie om wereldwijd uit te rollen. Dit sluit goed aan bij onze eigen doelstelling om ondernemers te ondersteunen die zich bezighouden met het oplossen van mondiale problemen.”

Over Rockstart

Het in Amsterdam gevestigde Rockstart, ‘The Global Startup Machine’, werd in 2010 opgericht door Oscar Kneppers waar in 2011 met Don Ritzen, Run Theill en Koen Wagemakers toetraden. In 2012 lanceerde zij het eerste Rockstart Accelerator programma. Ondertussen heeft Rockstart 78 startups ondersteund door middel van 8 programma’s, waarvan 4 op het gebied van Web & Mobile, 3 gericht op Smart Energy en 1 over Digital Health. Meer dan 78% van Rockstart’s alumni (waaronder 3D HubsDeskbookers en Peerby) heeft een vervolginvestering opgehaald (€ 33 miljoen in totaal) van internationale investeerders als Greylock PartnersBalderton CapitalXAnge Private Equity en Walvis Participaties.

Stichting DOEN
Stichting DOEN ontvangt haar middelen van de Nationale Postcode Loterij, de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij. DOEN gelooft dat een groene, sociale en creatieve samenleving haalbaar is omdat de wereld rijk is aan ondernemende mensen met duurzame, culturele en sociale initiatieven. Mensen die risico’s durven te nemen om hun vaak baanbrekende ideeën tot leven te brengen en daarmee anderen inspireren. DOEN biedt deze mensen financiële ondersteuning om hun initiatief waar te maken en brengt hen met elkaar in contact.