Industry Wire

Geplaatst door HU

Geen Pokémon vangen, maar SOA’s

Tijdens de Utrechtse Introductie Tijd wordt ‘Hoes’ gelanceerd: een campagne die studenten over veilige seks laat nadenken én praten. Onderdeel hiervan is een game-app waarin SOA’s de stad terroriseren en verslagen moeten worden. De campagne is bedacht en uitgevoerd door vier studenten van de opleiding Digitale Media en Communicatie bij Hogeschool Utrecht. “Om veilige seks onder studenten te realiseren, moet het in hun vriendengroep een gesprek van alledag worden”, aldus de vier makers.

Geen Pokémon vangen, maar SOA’s – HU.nl

In de game moeten studenten gezamenlijk verschillende ‘quests’ oplossen. Deze quests staan aangegeven op een kaart van de stad Utrecht en de spelers moeten er daadwerkelijk naartoe om de quest te starten. Zo’n quest kan van alles zijn: een video bekijken, een stelling beantwoorden,  je mening geven of één van de drie mini-games spelen. Alles rondom het thema seksualiteit. Bij voltooiing verdient de speler punten, komt hij in een ranglijst met alle andere deelnemers en maakt hij kans op verschillende prijzen.

Het gesprek op gang brengen

De app moet Utrechtse vriendengroepen aansporen om samen te praten over seksuele gezondheid. Hoes is prominent aanwezig tijdens de UIT, en in de weken daarna in de Utrechtse hoger onderwijsinstellingen en op sociale media. Zo komt de hbo- of wo-student op een leuke manier steeds weer in aanraking met het onderwerp.
De vier HU-studenten Jurre Brandsen, Lennart Klein, Oswaldo Mego Panduro en Mikail Uslu hebben de campagne bedacht en gemaakt. Hun visie op wat de campagne moet doen: “Het gaat niet om simpele seksuele voorlichting, dat hebben de studenten al op jongere leeftijd meegekregen. In deze campagne wordt voornamelijk het gesprek geopend: hoe ga ik om met seks? Waar liggen mijn grenzen en hoe gedraag ik me tijdens het uitgaan of in de slaapkamer? Niet belerend en sturend, maar open vragen met alle mogelijke antwoorden.”

Op een andere manier met seks bezig zijn

Het doel van de campagne is tweeledig: studenten aanzetten tot nadenken over en bespreekbaar maken van veilig vrijen én het imago van het condoom onder de doelgroep verbeteren. Tamara Rosenbach is sociaal verpleegkundige bij de afdeling Volksgezondheid van de Gemeente Utrecht en begeleidde de studenten tijdens de opdracht. “Super om te zien hoe zij bezig zijn voor studenten in Utrecht en zich ontwikkelen als jonge ondernemers. Ze onderzoeken, brainstormen en leren”, zegt zij. “Hoes zorgt ervoor dat deze studenten op een heel andere manier over seks praten en er anders mee bezig zijn. Seks is namelijk niet alleen ‘het’ doen. Het gaat ook over je motivatie, en of je voor jezelf kunt kiezen en kunt opkomen. Het gaat dus ook over je goed voelen en vertrouwen hebben in jezelf.”

De campagne Hoes wordt tijdens UIT van 15 t/m 19 augustus op De Neude gelanceerd. De app is te downloaden via de App Store en Play Store.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht