Industry Wire

Geplaatst door Gemeente Lelystad

Gemeente Lelystad breidt online dienstverlening verder uit

Gemeente Lelystad werkt aan de uitbreiding van haar online dienstverlening. Dat betekent dat inwoners steeds meer producten en diensten kunnen aanvragen of regelen via de website lelystad.nl. Met de online dienstverlening staat gemak voor de inwoners centraal. Vanaf 22 december 2020 kunnen inwoners online hun verhuizing doorgeven. Ook een uittreksel uit de Basisregistratie Personen en een afschrift burgerlijke stand kunnen online worden aangevraagd. Met de uitbreiding van de online dienstverlening is langskomen op het stadhuis voor deze producten niet meer nodig, maar -op afspraak- uiteraard nog wel steeds mogelijk.

Het online zaken regelen met de gemeente levert de inwoner gemak en tijdwinst op. Bijvoorbeeld bij het online doorgeven van een verhuizing. De nieuwe adresgegevens komen direct in de Basisregistratie Personen te staan. En een huur- of koopovereenkomst is eenvoudig up te loaden en hoeft niet meer per post naar de gemeente te worden gestuurd of afgegeven te worden in het stadhuis. De gemeente bouwt natuurlijk wel controles in om fouten en fraude te voorkomen.

Digitale wensen
Wethouder David de Vreede: ”Met de uitbreiding van onze digitale dienstverlening voldoen we steeds meer aan de digitale wensen van onze inwoners. Zij hoeven voor diverse producten niet meer naar het stadhuis te komen, maar kunnen dit vanuit huis regelen op een moment dat hen goed uitkomt. Dat past ook bij de huidige tijdgeest. Zeker bij een verhuizing als je al druk bent met van alles, dan regel je het liefst alles zo makkelijk mogelijk. Dat kan dus vanaf nu. En het eind van de digitale dienstverlening is nog lang niet in zicht. Er komen in 2021 meer producten die online zijn te regelen met de gemeente.”

Inloggen met DigiD
Voor het online aanvragen of regelen op lelystad.nl moeten inwoners inloggen met hun DigiD inlogcode. Met DigiD kan veilig ingelogd worden. Of dat nou bij de gemeente is, de Belastingdienst, het onderwijs, de zorg of een pensioenfonds. Wie nog geen DigiD inlogcode heeft, kan deze aanvragen op de website van DigiD . Voor de aanvraag is het burgerservicenummer nodig. Een activeringscode voor DigiD wordt dan binnen 3 werkdagen in een brief toegestuurd.

Stap voor meer online dienstverlening
In 2021 breidt de gemeente de dienstverlening stap voor stap nog verder uit. Bijvoorbeeld het online aanvragen van een nieuw paspoort of rijbewijs en het online doorgeven van reisdocument dat kwijt geraakt is.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht