Geplaatst door Proximus

Het gemiddelde mobiel internetverbruik in roaming is bij Scarlet in een jaar tijd verviervoudigd!

Morgen wordt de nieuwe Europese wetgeving van kracht die de roamingkosten in de Europese Unie afschaft. Scarlet had de roamingkosten in de EU al in mei 2016 geschrapt, een jaar vroeger dan alle andere Belgische operatoren. Onze klanten kunnen dus nu al in heel de Europese Unie de belminuten, sms’en en surfvolumes gebruiken die in hun abonnement zijn inbegrepen, zonder bijkomende kosten.

Dit jaar van gratis roaming in de Europese Unie heeft ons een aantal dingen geleerd

• Gemiddeld wordt de gsm/smartphone 10 dagen per jaar gebruikt binnen de Europese Unie.
  • De topbestemming voor roaming is Frankrijk, gevolgd door Nederland en Luxemburg.
  • Sinds de roamingkosten zijn weggevallen, is het gebruik binnen de Unie door de klanten van Scarlet letterlijk geëxplodeerd. Mobiel internet kent de sterkste stijging (zie infografiek). Bruno Delhaise, managing director van Scarlet, geeft uitleg: ‘We hebben vastgesteld dat de Belgen echt bang waren om na de terugkeer van hun reis in het buitenland geconfronteerd te worden met een onaangename verrassing op hun factuur. Sinds Scarlet vorig jaar de roamingkosten in de EU heeft geschrapt, kunnen onze klanten overal in Europa hun gsm optimaal gebruiken, en is het gemiddelde mobiel internetverbruik meer dan verviervoudigd.’ Het mobiel internetverbruik per gebruiker ligt zelfs 10% hoger dan in België. Bruno Delhaise vervolgt: ‘Reizen zijn voor families of zakenlui best intense momenten. Vandaag is je weg vinden, foto’s en video met vrienden delen, muziek beluisteren of films bekijken ook mogelijk wanneer je weg van huis bent, dankzij de mobiele toestellen. Het hoeft dus niet te verbazen dat het verbruik hoger ligt dan thuis. De afwezigheid van een Wi-Fi netwerk of de moeilijkheid om erop in te loggen wanneer men onderweg is, is een andere verklaring.’
  • Wat bellen en sms’en betreft, is er geen opmerkelijke stijging. Twee elementen zijn hiervoor verantwoordelijk: enerzijds kon je de prijs voor bellen en sms’en altijd al gemakkelijker inschatten dan die voor het aantal MB’s van een internetverbinding. Anderzijds komt mobiel internet nu ook tegemoet aan steeds meer communicatiebehoeften en kan het in sommige situaties bellen of sms’en vervangen.
  • Zoals te verwachten, piekt het roaming verbruik tijdens de zomer, de paasvakantie en de krokusvakantie.

Goed nieuws voor Scarlet klanten

Scarlet had vorig jaar beslist om een bescherming in te bouwen met een maximum van 45 dagen gratis roaming per jaar. Dit had een impact op een reeks klanten die voornamelijk langs de Franse, Nederlandse, Luxemburgse of Duitse grens wonen. Scarlet heeft beslist deze klanten geen toeslag aan te rekenen en ze ten volle te laten profiteren van hun abonnement, waar ze zich ook bevinden.

Maar dit is niet alles: vanaf 15 juni zal deze contractueel vastgelegde limiet worden opgeheven en zal er geen andere specifieke limiet worden voorzien. (De Europese regelgeving stelt reeds dat roaming binnen de Europese Unie voorbehouden is aan normaal privéverbruik).