Industry Wire

Geplaatst door GeniusTravel

GeniusTravel haalt €2 miljoen op voor eerste AI-app voor reispakketten

Amstelveen, 7 juli 2025 – Het uit Nederland afkomstige GeniusTravel maakt vandaag bekend een financieringsronde van €2 miljoen succesvol te hebben afgerond. Met deze investering heeft het bedrijf de eerste AI-app ontwikkeld voor het vinden en boeken van complete reispakketten, genaamd Genius.

Het idee voor de AI-gedreven reisapp, Genius, is ontstaan naar idee van ervaren ondernemer Gennie Freen, oprichter en CEO van GeniusTravel. Voortgekomen uit eigen frustratie in het vergelijken van talloze reisplatformen, bestemmingen en bijbehorende kosten, werd het zijn missie om het proces van zoeken en boeken van reizen voor de meest voordelige prijs te vereenvoudigen met behulp van AI. Met Genius biedt hij de prijsbewuste reiziger een one-stop-shop voor complete reispakketten.

AI voor de meest voordelige pakketdeals
De app stelt gebruikers in staat om met minimale inspanning een volledige reis – altijd inclusief vlucht en accommodatie – samen te stellen op basis van persoonlijke voorkeuren en budget. De eenvoudigste manier is om AI het werk te laten doen. Reizigers geven hun wensen door via een kort bericht naar AI travel advisor Genius, of door hiermee een gesprek te voeren om de reis te specificeren. Op basis daarvan stelt de app automatisch een selectie samen van reispakketten tegen een zo voordelig mogelijke prijs. “Door deze functie wordt het vinden van de meest voordelige, passende reis net zo gemakkelijk als het stellen van een vraag aan ChatGTP,” aldus Freen.

Daarnaast gebruikt Genius AI om dagelijks de beste deals te bundelen in diverse prijsklassen en categorieën. Voorbeelden hiervan zijn korte trips onder de €120,- per persoon (inclusief vlucht én verblijf), weekendjes weg, reizen naar populaire bestemmingen zoals party-eilanden, vertrek binnen één week en de top 10-aanbiedingen van de dag.

Wie liever zelf zoekt, kan gebruikmaken van diverse filters. Dit kan op enkel budget waarbij gebruikers worden verrast met hierbij passende reizen naar bestemmingen over de hele wereld, maar kan ook specifieker wanneer gebruikers al voor ogen hebben wanneer zij waar naartoe willen. Genius is daarbij uniek in het mixen en matchen van vluchten en verblijf voor complete reispakketten uit de database van en in samenwerking met Expedia.

Wat de voorkeuren ook zijn, Genius zet de wensen om in een selectie van reispakketten met garantie van de scherpste prijs. Vervolgens kan het gewenste kamertype en de vlucht worden gekozen en kan direct in de app worden geboekt. Op korte termijn worden meer filters toegevoegd waardoor het aanbod aangepast kan worden op onder meer faciliteiten bij de accommodatie.

Na ruim drie jaar ontwikkelen en een uitgebreide Bèta-test, is de app vanaf nu gratis beschikbaar in de App Store (iOS) en de Play Store (Android).

€2 miljoen aan financiering
Voor de ontwikkeling en lancering van de app heeft GeniusTravel €2 miljoen opgehaald bij investeerders die anoniem wensen te blijven. Met deze investering wordt de app dit jaar uitgerold in Nederland, waarna andere landen volgen.

“AI – en specifiek generatieve AI – heeft zich de afgelopen jaren bewezen in het vereenvoudigen van een breed scala aan handmatige taken. Ik geloof sterk in de potentie om deze technologie ook in de reisbranche toe te passen, zodat er beter, sneller en makkelijker kan worden voldaan aan de wensen van de consument,” aldus een van de investeerders. “Het merendeel van de Nederlanders boekt vakanties en trips online, maar nog altijd schakelt een derde regelmatig een touroperator in. Genius gebruikt technologie om het beste van beide werelden samen te brengen.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht