Geplaatst door Google

Google Cloud bij I/O 2022: dit zijn de innovaties van het grootste developersevent

Amsterdam, 12 mei 2022 – Tijdens Google I/O, een grote developersconferentie, kondigde het bedrijf verschillende innovaties aan voor Google Cloud en Google Workspace.

’s Werelds grootste toegankelijke ML-hub: Cloud TPU v4 pods
Google en Alphabet CEO Sundar Pichai trapte af met een krachtige keynote over recente doorbraken op het gebied van machine learning, waaronder een van de snelste, meest efficiënte en meest duurzame ML-infrastructuur hubs in de wereld. Met Google Cloud’s machine learning cluster with Cloud TPU v4 pods (in preview) kunnen onderzoekers en developers nog meer uit AI halen door grotere en complexere modellen sneller te trainen om workloads zoals grootschalige natural language processing (NLP), aanbevelingssystemen en computer vision aan te drijven. Met acht TPU v4 pods in één datacenter, die negen exaflops aan piekprestaties genereren, is dit systeem ’s werelds grootste openbaar toegankelijke ML-hub (in termen van cumulatieve rekenkracht), dat voor 90 procent gebruikmaakt van koolstofvrije energie.

Uitblinken op de hybride werkplek met Google Workspace
Ook zijn er nieuwe AI-functies voor Google Workspace aangekondigd, die zijn ontworpen om gebruikers optimaal te laten functioneren op de hybride werkplek. Dankzij nieuwe ontwikkelingen op het gebied van NLP kunnen gebruikers met behulp van samenvattingen in Spaces gemiste gesprekken inhalen. Met geautomatiseerde transcriptie van vergaderingen voor Google Meet kunnen gebruikers die een vergadering niet hebben bijgewoond, toch op de hoogte blijven, of kunnen aanwezigen op een later tijdstip gemakkelijk terugkijken op het eerder gevoerde gesprek.

Workspace-gebruikers kunnen nu ook gebruikmaken van portretherstel, waarmee de beeldkwaliteit van video’s automatisch wordt verbeterd, zelfs op apparaten met webcams van mindere kwaliteit. Bovendien wordt de galm in grote ruimtes weg gefilterd, zodat gebruikers profiteren van ‘vergaderruimtekwaliteit’ audio, of ze zich nu in hun kelder, keuken of garage bevinden.

Zonder zorgen aan de slag met Cloud Run jobs
Tijdens de developer keynote zijn er verschillende updates gegeven: van Android tot Flutter en Cloud. Op het Google Cloud-front is de preview van Cloud Run jobs aangekondigd; hiermee hoeven developers minder tijd te besteden aan administratieve taken zoals databasemigraties, het beheren van geplande taken zoals nachtrapportages, of het uitvoeren van batch data transformaties. Met Cloud Run jobs is het mogelijk om de programmacode uit te voeren op het volledig beheerde Cloud Run platform, zonder dat er zorgen over het beheer van de infrastructuur nodig zijn.

Migreren met AlloyDB
De preview van AlloyDB voor PostgreSQL, een nieuwe volledig managed, relationale databaseservice waarmee organisaties hun dure verouderde databasesystemen naar Google Cloud kunnen migreren. AlloyDB combineert bewezen, gedecentraliseerde opslag en computercapaciteit, die de populairste wereldwijde producten zoals Google Maps, YouTube, Search en Ads aandrijven, met PostgreSQL. Dit is een open source database engine die erg geliefd is bij developers. AlloyDB’s volledig beheerde database activiteiten en de op ML gebaseerde beheersystemen ontlasten beheerders en developers van vervelende databasemanagement taken.

Performance tests tonen aan dat AlloyDB vier keer sneller is voor transactieverwerking en tot 100 keer sneller voor analytische queries dan standaard PostgreSQL. Het is ook twee keer sneller dan AWS’ vergelijkbare PostgreSQL-compatibele service voor transactionele workloads.

Cloud keynote – “De cloud voor developers”
De verschillende clouddiensten integreren goed als totaalpakket dat specifiek is afgestemd op backend-, web-, mobiele en data-analysetoepassingen. In het pakket zijn ook belangrijke beveiligings- en AI/ML-functies geïntegreerd, met onder andere build integrity, een nieuwe functie in Cloud Build. Hiermee krijgen gebruikers out-of-the-box build provenance en “Built by Cloud Build” certificeringen, inclusief details zoals de gegenereerde afbeeldingen, de invoerbronnen, de bouwargumenten, en de bouwtijd, waarmee gebruikers tot SLSA Level 2 zekerheid kunnen komen. Vervolgens kan er gebruikt gemaakt worden van Binary Authorization, om ervoor te zorgen dat alleen geverifieerde builds met de juiste certificeringen worden uitgerold naar productie. Met deze nieuwe functies kunnen gebruikers dezelfde resultaten behalen als de experts – zonder zelf een beveiligingsexpert te hoeven zijn.

Downtime voorkomen met Network Analyzer
Ook de preview van Network Analyzer is aangekondigd, die laat zien hoe developers snel en eenvoudig problemen kunnen oplossen en de hoofdoorzaken van complexe verstoringen kunnen vaststellen. De nieuwe module in het Network Intelligence Center kan netwerkstoringen proactief detecteren en zo downtime voorkomen die wordt veroorzaakt door onvoorziene configuratiefouten, overbezetting en suboptimale routes. Network Analyzer is beschikbaar voor diensten als Compute Engine, Google Kubernetes Engine (GKE), Cloud SQL, en meer.

3D- en AR-ervaringen met Immersive Stream voor XR
De aankondiging van de preview van Immersive Stream voor XR leidde tot veel enthousiasme. Met de preview renderen gebruikers eXtended Reality-ervaringen met krachtige Google Cloud GPU’s. Deze ervaringen kunnen vervolgens gestreamd worden naar mobiele apparaten van over de hele wereld. Immersive Stream voor XR integreert het proces van het creëren, onderhouden en schalen van hoge kwaliteit XR. XR-content die wordt geleverd werkt op bijna elk mobiel apparaat, ongeacht het model, jaar of besturingssysteem.

Sneller applicaties bouwen met de Workspace add-ons
Matthew Izatt, Product Lead bij Google Cloud, sloot af met een innovatie van Google Workspace. Google maakt het developers gemakkelijker om de suite uit te breiden en aan te passen, en vereenvoudigt de integratie met bestaande tools. Met Google Workspace Add-ons kunnen gebruikers bijvoorbeeld applicaties bouwen met hun voorkeurssystemen- en talen. Zo hoeft de applicatie maar één keer gebouwd te worden en is deze vervolgens beschikbaar in alle Google Workspace-apps, zoals Gmail, Google Agenda, Drive en Docs. De developer-ervaring wordt bovendien verbeterd doordat gebruikers DevOps-tools, zoals PagerDuty, eenvoudig kunnen koppelen aan het Google Workspace-platform.