Geplaatst door Afkickkliniekwijzer.nl

Google stopt advertenties voor verslavingsklinieken

Amsterdam – Schimmige constructies in de wereld van afkickklinieken en online marketing hebben Google doen besluiten om een tijdelijke stop in te stellen op Adwords-advertenties voor de verslavingssector. Adwords zijn gesponsorde links die als eerste (bovenaan) zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Mensen die op zoek waren naar een afkickkliniek kwamen niet op een website van een echte kliniek terecht, maar op een marketingwebsite.  Mogelijk hebben mensen zo niet de juiste hulp gekregen. Ondertussen verdiende Google er miljoenen euro’s mee.

Hoe werkt het

Mensen die lijden aan een alcohol- of drugsverslaving en naar hulp zoeken via de populaire zoekmachine, kwamen via de advertenties op websites van online marketingbureaus terecht. Zo’n  website wekt de suggestie dat het om een echte afkickkliniek gaat, maar in werkelijkheid wordt alleen informatie van de klant verzameld die meteen wordt doorverkocht. De afkickkliniek met de diepste zakken krijgt de gegevens in handen

Websites verdienen tot wel 20.000 dollar per doorverwijzing
Onderzoek heeft uitgewezen dat sommige afkickklinieken tot wel 270 dollar per klant betalen aan websites die een potentiële klant doorverwijzen. Het gaat hier een eerste doorverwijzing. Schrijft de patiënt zich daadwerkelijk in voor een behandeling, dan kan dit bedrag oplopen tot een maandelijks bedrag van 20.000 dollar per patiënt.

De marketingbedrijven stellen de Adwords-advertentie op. Dit zijn dure advertenties omdat het om een competitieve markt gaat. Google verdient er dus goed aan. Voor de patiënt is het niet altijd duidelijk hoe de constructie in elkaar steekt, laat staan hoeveel geld er achter zijn of haar rug om wordt verdiend. Er kunnen situaties voordoen waardoor de patiënt mogelijk niet de meest passende hulp ontvangt. Hij komt terecht komt bij de (privé-)kliniek die het meeste geld heeft betaald.

Google belooft beterschap
Naar aanleiding van het onderzoek heeft Google beterschap beloofd en is het bedrijf actief bezig geweest om deze vorm van doorverwijzingen te verbieden. In de Verenigde Staten staat dit bekend als ‘patient brokering’ en is in grote delen van het land verboden. Sinds september is Google ook gestopt in het Verenigd Koninkrijk, door een advertentieverbod voor de hele sector in te stellen. De techgigant is echter van plan om nu een wereldwijd verbod in te stellen op Adwords-campagnes  voor de verslavingssector.

Algeheel verbod op zoekmachinemarketing voor de verslavingssector
Het algehele verbod op zoekmachinemarketing voor de verslavingssector is niet alleen van invloed op schimmige bedrijven die grote bedragen per doorverwijzing binnenkrijgen. Ook voor afkickklinieken die hun online vindbaarheid proberen te verhogen kan dit gevolgen hebben, omdat ze geen Google advertenties meer kunnen kopen. Dit kan voor de Nederlandse verslavingsklinieken die actief zijn op het internet ook grote consequenties hebben.

Paul Jansen van Afkickkliniekwijzer.nl: “De tijdelijke opschorting van Adwords-advertenties in de verslavingsbranche wordt volgens Google zelf wereldwijd uitgerold. Dit kan grote consequenties hebben voor afkickklinieken in Nederland, die een groot deel van hun advertentiebudget besteden aan Adwords-advertenties.

Voor deze klinieken is het zaak om hun SEO (zoekmachineoptimalisatie) op orde te hebben zodat ze ook gevonden worden in de gewone Google zoekresultaten. Google lijkt het specifiek voorzien te hebben op doorverwijzers die geen meerwaarde bieden en mensen slechts doorsturen naar een kliniek in ruil voor een aanbrengvergoeding.

Met Afkickkliniekwijzer.nl verwachten wij door deze maatregel juist meer bezoekers op ons platform. Wij bieden een overzicht van afkickklinieken en de bezoeker kan zelf afweging maken welke kliniek het beste bij hem of haar past. Voor de duidelijkheid, wij zijn een onafhankelijke website: Wij worden niet betaald door een afkickkliniek als een bezoeker via ons komt.”