Geplaatst door Grodan

Grodan lanceert softwareplatform voor datagedreven precisieteelt in tuinbouwsector

Nieuw dataplatform werkt aan het samenbrengen van machine learning en artificial intelligence voor datagestuurde groenteteelt

ROERMOND, 21 februari 2019 – Duurzaam voedsel produceren met zo min mogelijk middelen: dat is dé uitdaging van de glastuinbouw. Daarom lanceert Grodan, wereldwijd marktleider in steenwolsubstraatoplossingen voor de glastuinbouw, vandaag het softwareplatform e-Gro. De Benelux is de eerste markt waar dit wordt gelanceerd. Dit platform biedt telers op basis slimme inzichten die bijdragen aan een verdere efficiency van de voedselproductie. Grodan maakt in het ontwikkelingsproces van het platform gebruik van machine learning en artificial intelligence.

Big data speelt ook in de tuinbouw een steeds grotere rol. In de tuinbouw zijn nieuwe businessmodellen nodig om de stap te maken van regulier telen naar data gedreven precisiegroei. Grodan maakt gebruik van machine learning en AI om het platform verder te ontwikkelen en om in te spelen op deze ontwikkeling en daarmee de tuinbouwsector naar een hoger plan te tillen. Het platform is het resultaat van een continue focus op het principe van precisieteelt, oftewel Precision Growing: de plant krijgt hierbij precies wat het nodig heeft aan water en voeding.

Teelt optimaliseren met data

Om in 2050 9 miljard mensen te kunnen voorzien van gezonde voeding moet de voedselproductie verdubbelen en het gebruik van natuurlijke bronnen worden gehalveerd. Verdere efficiëntie en verduurzaming is dus ook in de tuinbouwsector van groot belang. Voor telers is er vaak een versnipperd data-aanbod én een moeilijk voorspelbaar productieproces. Met inefficiënties tot gevolg. E-Gro combineert de beschikbare data en vertaalt dit in een compleet en helder overzicht van de wortelzone, het gewas, het klimaat, de irrigatie en productie. De combinatie van technologie en menselijke kennis zorgt voor betere resultaten in de kas. Zo heeft een teler meer controle én kan hij sneller gefundeerde beslissingen nemen om de teeltstrategie te optimaliseren.

Toepassing machine learning

E-Gro wordt wereldwijd getest door telers met wie we samen het product ontwikkelen. Op basis van gegenereerde data wordt de tool steeds geavanceerder en geeft het actiematige inzichten. Ook worden nieuwe features geleidelijk toegevoegd. E-Gro kan worden gekoppeld aan de meest gebruikte klimaatcomputersystemen en is beschikbaar voor zowel smartphone, tablet als desktop.

Digitale innovatie in de kas

De lancering van het e-Gro softwareplatform staat niet op zichzelf. In 1969 – dit jaar 50 jaar geleden – stond Grodan aan de basis van duurzame tuinbouw door telen op steenwol mogelijk te maken. Met de lancering van e-Gro staat Grodan nu ook wereldwijd in de voorste linie van de digitale innovatie in de kas: data gestuurd telen via een intelligent softwareplatform wordt nu werkelijkheid.

Feiten over e-Gro
• De ROCKWOOL Groep en Grodan hebben een aanzienlijke investering gedaan en een speciaal e-Gro ontwikkelteam opgericht. Het platform is samen met testtelers wereldwijd ontwikkeld
• . Op basis van feedback wordt het softwareplatform continu doorontwikkeld.
• E-Gro kan worden gekoppeld aan de meest voorkomende klimaatcomputersystemen en is beschikbaar voor zowel smartphone, tablet als desktop.

Over Grodan
• Grodan maakt deel uit van de ROCKWOOL Group en levert innovatieve steenwolsubstraatoplossingen voor de glastuinbouw. Bij de ROCKWOOL Group willen wij het leven van iedereen die met onze oplossingen in aanraking komt verrijken. Door onze expertise zijn we in staat een groot aantal belangrijke hedendaagse uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en ontwikkeling aan te gaan – van reductie van energieverbruik en geluidsoverlast tot bescherming tegen brand, waterschaarste en overstromingen. Ons productaanbod weerspiegelt de diversiteit van wereldwijde behoeften en helpt onze partners tegelijkertijd bij het verkleinen van hun CO2-voetafdruk.
• Steenwol is een veelzijdig materiaal en vormt de basis van al onze bedrijven. Met ongeveer 10.500 enthousiaste collega’s in meer dan 38 landen zijn wij wereldmarktleider op het gebied van steenwoloplossingen – van bouwisolatie tot akoestische plafonds, van externe gevelbekledingsystemen tot tuinbouwoplossingen, van speciaal geëngineerde vezels voor industrieel gebruik tot isolatie voor de procesindustrie, scheepvaart en offshore.

Neem voor meer informatie contact op met:
Grodan
Stefanie Wienhoven – Communication Manager