Grote investering in personalisatieplatform Unless door celebrity investeringsfonds Block Party

Amsterdam – Wat als je jouw website speciaal kunt afstemmen op elke unieke bezoeker? Dan wordt je online boodschap een stuk effectiever. Ondenkbaar? Nee, want Unless laat websites communiceren zoals mensen zouden doen. Investeringsfonds Block Party, een initiatief van voetballer Gregory van der Wiel, is onder de indruk en stimuleert de innovatie met een kapitaalinjectie.
Wederzijds begrip op het internet is niet altijd optimaal. Daarom besloten Sander Nagtegaal en Marcel Panse in 2016 een startup op te richten die dit verbetert. “Op het web heeft iedereen een heel korte aandachtsspanne,” legt CEO Nagtegaal uit. “In het echt is die een stuk langer, omdat je anderen bij je verhaal kunt betrekken door het ter unleeplekke op ze af te stemmen.” En dat is precies wat realtime personalisatieplatform Unless doet: online communicatie menselijker maken door het toevoegen van persoonlijke context aan bestaande websites.
Met behulp van serverloze technologie, machine learning en big data laat Unless elke websitebezoeker een unieke versie van een website zien, die speciaal voor hen is aangepast. Volgens wetenschappelijk onderzoek zijn complexe berichten namelijk beter te begrijpen wanneer woorden en afbeeldingen persoonlijk op de bezoeker zijn afgestemd. Nagtegaal: “Het belang hiervan realiseerde ik me toen ik vijf jaar geleden een herseninfarct opliep door een ongeluk. Ik kon wekenlang niet goed praten. Door een beperkte woordenschat en dynamiek merkte ik dat het dan heel moeilijk is de aandacht van je toehoorders vast te houden – een probleem dat ook bij computers speelt, waardoor veel websitebezoekers vroegtijdig afhaken.”
Een investering van Block Party
Investeringsfonds Block Party, een initiatief van Gregory van der Wiel en Funs Jacobs, is onder de indruk van het verhaal van Nagtegaal en investeert. “We beseften ons hoe belangrijk goede communicatie is, maar ook dat we op het internet nog mijlenver achter lopen,” vertelt Jacobs. “We zijn dus trots dat we deel uitmaken van de wereldwijde innovatie van Unless.”
Met de financiering laten Nagtegaal en Panse hun platform verder groeien. Ook versterken ze hun concurrentiepositie ten opzichte van traditionele diensten als Optimizely en Google Optimize. “We werken inmiddels aan volledig geautomatiseerde personalisatie van websites met behulp van machine learning en kunstmatige intelligentie,” vertelt Nagtegaal. Binnenkort kunnen aangesloten websites verschillende content nóg persoonlijker weergeven. Over twee jaar stemt Unless je gebruikerservaring automatisch af op je achtergrond, eigenschappen en zelfs je stemming. “Een langere aandachtsspanne en een beter begrip van informatie maakt websites veel effectiever. Zowel consumenten als bedrijven profiteren daar enorm van” sluit Nagtegaal af.
Over Unless
Unless verbetert het begrip tussen mens en machine, door het specifiek afstemmen van digitale communicatie op ieder individu. Het personalisatieplatform laat websites zich aanpassen aan elke unieke bezoeker.
Unless, opgericht in 2016 in Amsterdam, wordt op meer dan 6000 websites toegepast. Het bedrijf wordt ondersteund door Block Party, Rockstart en verschillende angel-investeerders. Meer informatie op https://unless.com
Over Block Party
Block Party is een investeringsfonds opgericht in 2017 door Gregory van der Wiel en Funs Jacobs. Naast het bieden van de nodige financiële ondersteuning, is Block Party van mening dat het opbouwen van een solide merk essentieel is voor een startup. Daarom helpt Block Party startups een onderscheidende merkstrategie te ontwikkelen die de beste kans op succes biedt. In het eerste jaar ging het celebrity-fonds in zee met Voicey, Hardt Hyperloop en Unless. Block Party is constant op zoek naar inspirerende ondernemers die ‘the next big thing’ in de techsector willen worden.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.