Geplaatst door Influencers of Sport

HOE SPORTERS IN CORONA TIJDEN WORDEN INGEZET ALS INFLUENCER

Door de coronacrisis ligt de sportwereld nagenoeg stil. De Olympische Spelen zijn verplaatst, eindtoernooien zijn afgelast en sporters worden beperkt tot een ‘workout in de woonkamer’. Ondertussen laten merken hun influencer marketing-bestedingen doorlopen en zien we hier ook vaak sporters positie in krijgen. Waarom worden sporters veelvuldig gevraagd om in te worden gezet als influencer? Is dit een trend, of zijn sporters al jaren een uithangbord van merken? Enfin, we geven vijf redenen om deze inzet te verklaren.

Sporters hebben een trouwe band met hun achterban
Topsporters staan door hun sportieve prestaties vaak in de belangstelling van de media, waardoor velen een trouwe fanbase hebben opgebouwd. Deze ‘volgers’ zijn oprecht ge﮴eresseerd in het verhaal van de sporter en volgen via social media de dagelijkse bezigheden van de sporter. Hierdoor ontstaat organische interesse in de content van de sporter, bouwt een sporter een betrouwbare band op met zijn/haar volgers en kan er ge﮴eracteerd worden met de sporter via het social media kanaal.

Sporters hebben een voorbeeldfunctie en worden vaak gezien als rolmodel
Sporters zijn voor velen een voorbeeldfiguur. Ze dragen de nieuwste kleding van sportmerken, komen op bijzondere plekken, ontmoeten buitengewoon veel andere bekende mensen en zorgen daarmee voor aantrekkelijke contentverhalen. Sven Kramer en Max Verstappen zijn bijvoorbeeld atleten die momenteel een eigen videoserie over hun topsportbestaan via Instagram naar buiten brengen. Daarnaast leveren sporters prestaties waardoor ze een inspiratiebron zijn voor veel (amateur)sporters. Ze inspireren en motiveren mensen om het beste uit zichzelf te halen en net dat extra steuntje in de rug te geven – dit zie je momenteel ook veelvuldig terug komen in de ‘workouts in de woonkamer’, die vaak wordt ondersteund door een sporter als trainer hierin neer te zetten.

Sporters hebben vaak hoge engagement rates
Door de bovenstaande verbondenheid tussen fans en sporters, ontvangen sporters op social media vaak positieve reacties (likes/reacties) op uitgestuurde social berichten en ontstaat er een digitale relatie tussen de sporter en zijn fan. Deze trouwe band, die sporters met hun volgers hebben, zorgt ervoor dat de volgers blijven reageren en het engagement van de sporter alleen maar hoger wordt.

De gemiddelde sporter heeft een engagement rate van boven de 7%, iets wat vergeleken met andere influencers enorm hoog is. Door de hoge engagement rates in combinatie met de verbondenheid die fans met een sporter hebben, wordt de vraag naar sporters als ‘influencer’ of ‘ambassadeur’ steeds groter. In 2019 werden er honderden samenwerkingen kortgesloten tussen merken en sporters om daarmee een product of dienst op authentieke wijze onder de aandacht te brengen. Ook de komende jaren zal deze trend zijn toevlucht nemen. Want ja, een diepere verbinding, creëert loyalere klanten!