Hoe statistiek wél begrijpelijk wordt

Afgelopen maand verscheen bij de Amerikaanse uitgever Sage het handboek Basic SPSS Tutorial van Manfred te Grotenhuis, socioloog en statisticus aan de Radboud Universiteit. Zo neutraal als de titel van dit boek is, zo innovatief zijn de methodes die Te Grotenhuis gebruikt om statistiek aan de student te brengen. Zijn aanpak leidde in december nog tot een eervolle positie in een internationale competitie voor onderwijsvernieuwing.
Statistiek is voor veel studenten een lastig vak. Manfred te Grotenhuis weet er alles van, want hij geeft het al tien jaar. ‘Toen ik begon met lesgeven volgde ik braaf de handleiding die bij de toen gangbare lesmethode en boeken hoorde. Maar toen ik van studenten opmerkingen kreeg als “Je vertelt het wel op een goede manier, maar ik begrijp niet wát je vertelt” schrok ik daar wel van. Het onderwijs van statistiek voldeed aan de ergste verwachtingen van de studenten.’
Eerst praktijk, dan theorie
Het moest dus anders: ‘Ten eerste stapte ik over naar een praktijkgerichte aanpak. In plaats van studenten te confronteren met wiskundige theorieën en complexe formules, liet ik hen met voorbeelden uit de voor hen relevante praktijk aan de slag gaan. De theoretische verklaring kwam op de tweede plaats. Om een auto te kunnen besturen hoef je ten slotte ook niet te weten hoe een versnellingsbak in elkaar zit.’
ICT in onderwijs
Te Grotenhuis vergrootte ook het aandeel van de ICT in zijn statistiekonderwijs. ‘Studenten maken voor elke les opdrachten op de pc in programma’s als SPSS, maar daar blijft het niet bij. Het tentamen wordt ook helemaal digitaal afgenomen. Verder neem ik mijn lessen op en maak ze beschikbaar voor studenten als zogenaamde weblectures. Zo kunnen ze onderwerpen terugkijken die ze minder goed begrijpen en het zo vaak herhalen als nodig is.’
Prijs voor vernieuwend onderwijs
Vanwege zijn innovatieve aanpak van het statistiekonderwijs, ook vastgelegd in het vorig jaar verschenen handboek How to Use SPSS Syntax (Sage, 2014), nomineerde de Radboud Universiteit Te Grotenhuis afgelopen jaar voor de Wharton-QS Stars Reimagine Education Awards. Die werden afgelopen december voor het eerst uitgereikt op de University van Pennsylvania.
Doel van de prijs en aansluitende conferentie was het bij elkaar brengen van pioniers op het gebied van innovatieve lesmethodes in het universitaire onderwijs. Te Grotenhuis presenteerde er zijn project ‘Get your kicks from statistics!’, dat de shortlist voor de prijs behaalde en daarmee tot de 30 beste inzendingen (uit een totaal van 440) behoorde.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.