Geplaatst door TU/e

Holstlezing 2016 door vision researcher Andrew B. Watson

Andrew B. Watson, tot voor kort Senior Scientist for Vision Research bij de NASA, geeft de Holstlezing 2016. Hij krijgt de bijbehorende Holstmedaille voor zijn belangrijke bijdragen aan de wetenschap op gebied van waarneming. De lezing is op 17 november in het Auditorium van de TU/e.

De vensters van waarneming
In zijn lezing ‘The Windows of Visibility’ gaat Watson in op het feit dat wij de realiteit niet volledig waarnemen, maar slechts dat deel dat we kunnen zien met onze zintuigen. Door de beperkingen van deze vensters zet het oog de eindeloos complexe fysica van de wereld om ons heen, om in een beperkte set informatie, die onze hersenen kunnen behappen. Goed begrip van deze beperkingen stelt ons onder meer in staat om betere displaytechnologie te ontwikkelen. Watson zal dit in zijn lezing onderbouwen met voorbeelden uit de praktijk van display- en lightingsystemen.

De Holstlezing (de Holst Memorial Lecture) en het symposium worden georganiseerd door Philips Lighting Research en de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Dit jaar is de 40ste editie.

Symposium Quality of Light
Dit symposium focust op verschillende aspecten van licht. Er zijn vier lezingen, elk van dertig minuten inclusief de Q&A. Vier vooraanstaande sprekers van universiteiten en bedrijfsleven snijden elk een aspect van licht aan, uiteenlopend van consumenten- en entertainmentverlichting tot tuinbouw en virtuele stadsplanning. Het symposium vindt plaats in de middag, voorafgaand aan de Holstlezing.

ILIAD 16
Gedurende de ochtend van 17 november houdt het Intelligent Lighting Institute (ILI) van de TU/e haar jaarlijkse ‘public outreach event’ ILIAD. Onderzoekers van ILI tonen er hun huidige en komende onderzoeks- en innovatieprojecten op gebied van slimme verlichting en de toepassingen op de terreinen Health en Well-being. Het strategische partnerschap tussen de TU/en and Philips Lighting. Poster komt hier ook aan de orde.

Andrew B. Watson. PhD
Andrew Blanchard Watson (4 November, 1951, Washington D.C.) is momenteel Senior Vision Scientist bij Apple. Tot voor kort was hij Senior Scientist for Vision Research and Director of the Vision Group at NASA Ames Research Center, Moffet Field, California. Watson doet onderzoek naar visuele perceptie en de toepassing daarvan in het programmeren, begrijpen en weergeven van visuele informatie. Hij is de auteur van meer dan 100 papers over menselijke waarneming, beeldkwaliteit en digitale beeldvorming.

Meer informatie over Andrew Watson: https://vision.arc.nasa.gov/personnel/watson/watson.html
Aanmelden voor de Holst Memorial Lecture en/of de symposia: https://www.aanmelder.nl/holst2016/subscribe