HR-managers zullen een kwart van hun personeel anders inzetten nu gebruik van agentic AI naar verwachting met 327% groeit tegen 2027

Uit het laatste onderzoek van Salesforce, waarbij 200 HR-managers werden ondervraagd, blijkt dat digitale medewerkers niet slechts een trend zijn, maar een revolutie op de werkvloer. Nu het gebruik van AI-agents (autonoom werkende digitale assistenten) de komende twee jaar naar verwachting met 327% zal stijgen, wat zal leiden tot een productiviteitswinst van 30%, herzien HR-managers de manier waarop organisaties hun personeelsbestand organiseren en opleiden. Uit de resultaten blijkt dat CHRO’s verwachten dat bijna een kwart van hun wereldwijde personeelsbestand zal worden heringezet naarmate hun organisaties digitale arbeid implementeren en omarmen.
Het onderzoek benadrukt ook dat er steeds meer aandacht is voor AI-bijscholingsprogramma’s. Meer dan vier op de vijf HR-managers zijn van plan hun werknemers bij te scholen voor betere kansen in de economie die gebruik maakt van agentic AI (autonoom werkende AI). De meeste van die managers zijn het er ook over eens dat soft skills, zoals het opbouwen van relaties en samenwerking, nog belangrijker zullen worden naarmate mensen en AI-agents zij aan zij gaan werken.
Waarom is dat belangrijk? HR-leiders zijn ervan overtuigd dat hun personeelsbestand in de komende vijf jaar zal bestaan uit mensen en AI-agents. Toch zegt 85% dat hun organisatie nog geen agentic AI heeft geïmplementeerd en 73% zegt dat werknemers nog niet begrijpen hoe digitale arbeid hun werk zal beïnvloeden. Nu agentic AI de werkplek – en de vaardigheden die werknemers daarvoor nodig hebben – ingrijpend verandert, moeten HR-leiders het nodige inzicht hebben in hoe ze de veerkracht van hun organisatie kunnen veiligstellen.
Visie van Salesforce: “We zitten in een unieke transformatie van het werkleven zoals we het kennen. Digitale arbeid zal nog meer productiviteit, autonomie en slagkracht krijgen ineen ongezien tempo”, aldus Nathalie Scardino, President en Chief People Officer bij Salesforce. “Elke sector moet banen een andere invulling geven, talent omscholen en anders inzetten – en elke werknemer zal nieuwe menselijke, zakelijke en agentvaardigheden moeten leren om succesvol te zijn in deze digitale arbeidsrevolutie.”
In cijfers:
HR-managers zijn van mening dat digitale arbeid de toekomst is en dat de integratie ervan cruciaal is voor hun rol
- 80% denkt dat in de meeste bedrijven mensen en AI-agents binnen vijf jaar zullen samenwerken.
- 86% van de CHRO’s verwacht dat de integratie van digitale arbeid in hun bestaande personeelsbestand een cruciaal onderdeel van hun werk zal uitmaken.
- CHRO’s voorspellen tegen 2027 een groei van 327% in het gebruik van agents binnen hun organisaties (van 15% vandaag naar 64% over twee jaar).
- Zodra agentic AI volledig is geïmplementeerd, verwachten CHRO’s een gemiddelde productiviteitswinst van 30% en een daling van de arbeidskosten met 19% — wat overeenkomt met $ 11.064 per werknemer op basis van het gemiddelde jaarsalaris van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling).*
CHRO’s zijn van plan hun werknemers bij te scholen en anders in te zetten om zij aan zij met agents te werken.
- 77% van de CHRO’s is van mening dat AI-agents hun organisatiestructuur zullen veranderen.
- 89% van de CHRO’s denkt dat ze met behulp van AI-agents/digitale arbeid werknemers andere, meer relevante taken zullen kunnen geven.
- Ze verwachten dat 61% van hun personeel in hun huidige functie zal blijven waarbij ze zij aan zij werken met digitale arbeidskrachten.
- Ze veronderstellendat ze bijna een kwart (23%) van het personeel zullen kunnen inzetten in nieuwe functies of teams.
- 88% van de CHRO’s denkt dat medewerkers anders inzetten een kosteneffectievere aanpak is dan ander personeel werven voor nieuwe functies.
- 81% van de CHRO’s is al gestart met omscholen van medewerkers (20%) of is dat van plan (61%) voor functies met betere toekomstperspectieven.
Aangezien 85% van de bedrijven nog niet werkt met agentic AI richten CHRO’s hun inspanningen op korte termijn op de implementatie van AI, onder meer in IT en onderzoek en ontwikkeling.
- CHRO’s verwachten dat IT-, onderzoek en ontwikkelings- (R&D) en verkoopteams zullen groeien naarmate hun bedrijf AI-agents gaat gebruiken.
- CHRO’s zijn van plan om werknemers op korte termijn een andere rol te geven en ze in te zetten in technische functies zoals datawetenschapper of technisch architect.
- CHRO’s zijn van mening dat AI-geletterdheid de belangrijkste vaardigheid is die werknemers nodig hebben nu bedrijven overschakelen naar een economie die gebruik maakt van agentic AI.
Naarmate bedrijven digitale arbeid implementeren, zullen soft skills en functies waarin relaties worden opgebouwd volgens CHRO’s aan waarde winnen.
- 75% van de CHRO’s zegt dat AI-agents de behoefte aan soft skills binnen hun organisatie zullen doen toenemen.
- CHRO’s zijn ook van plan om huidige werknemers in te zetten in andere functies waarin ze relaties opbouwen (nr. 2), zoals partnerships en accountmanagement, en zeggen dat samenwerkingsvaardigheden en aanpassingsvermogen waardevol zullen zijn in de economie die gebruik maakt van agentic AI.
- CHRO’s verwachten dat teams zoals klantenservice, bedrijfsvoering en financiën in omvang zullen afnemen en zullen worden gereorganiseerd naarmate agentic AI meer wordt gebruikt en efficiënter wordt.
Ondanks de urgentie van digitale arbeid zijn veel HR-managers nog maar net gestart met het plannen van de voorbereiding van hun personeelsbestand.
- Slechts 15% van de CHRO’s zegt dat hun organisatie agentic AI volledig heeft geïmplementeerd.
- 73% zegt dat hun werknemers zich nog niet bewust zijn van de impact die digitale arbeid op hun werk zal hebben.
*Berekening op basis van 19% van het gemiddelde salaris van $58.232 in de OESO 2023 (bron].
Meer informatie:
- Lees meer over Salesforce’s strategie met betrekking tot agentic adoptie.
Methodiek: Salesforce heeft in samenwerking met NewtonX een online enquête afgenomen bij 200 Chief Human Resource Officers, Chief People Officers en andere Global HR Leads.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.