Industry Wire

Geplaatst door HU

HU-onderzoeker Anand Sheombar wint internationale prijs

Onderzoeker Anand Sheombar van het lectoraat Procesinnovatie en informatiesystemen van Hogeschool Utrecht won deze zomer een internationale prijs. Hij kreeg die prijs omdat hij als beste PhD-student een paper presenteerde over gebruik van sociale media door niet-gouvernementele organisaties (NGO’s). De prijsuitreiking vond plaats tijdens European Conference on Social Media 2015 in Portugal. In totaal waren naar schatting ruim 30 PhD-studenten in de race voor deze prijs.

Volgens de jury kwam het onderzoek van Sheombar via zijn presentatie goed naar voren en wist hij bovendien de verbinding tussen methodologie, theorie en data goed aan te tonen. De presentatie was voor het publiek aansprekend, aldus de jury. Als prijs ontving hij twee boekjes van uitgever Academic Conferences en een oorkonde.

NGO’s en sociale media

De HU-onderzoeker ging bij zijn presentatie met name in op literatuuronderzoek, waarbij hij een synthese heeft gemaakt van de karakteristieken van NGO’s en sociale media, in de context van ontwikkelingssamenwerking. Hij heeft die gegevens vervolgens vergeleken met de bevindingen uit zijn eigen onderzoek. Tijdens de conferentie heeft hij ook nog verteld wat zijn onderzoeksopzet is.

Promotieonderzoek

Onder de noemer ‘Social Media for Development’ is Sheombar vanuit Hogeschool Utrecht bezig met een promotieonderzoek naar hoe NGO’s social media inzetten bij hun ontwikkelingssamenwerkingsprojecten. Sheombar gebruikt zelf ook veelvuldig social media. Zo tweet hij over onderzoekgerelateerde onderwerpen via @anandstweets en deelt hij kennis met een breed publiek van NGO’s (practitioners), academici en geïnteresseerden via een Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/SoMe4D (thans ruim 1500 leden).

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht