Industry Wire

Geplaatst door CM.com

iDIN vaker ingezet voor 18+ verificatie

iDIN is een dienst van de Nederlandse banken waarmee consumenten zich bij andere organisaties met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank kunnen identificeren en inloggen. Echter dient iDIN nog een derde toepassing welke we steeds vaker tegenkomen; het verifiëren van de leeftijd van de gebruiker. Zo kan op een veilige en eenvoudige manier worden vastgesteld of een gebruiker wel boven de 18 jaar is.

Verantwoorde dienstverlening
Nederlandse Loterij, bekend van Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten en Toto, wil graag dat hun spelers in een veilige en betrouwbare omgeving kunnen meedoen aan kansspelen. De verkoop van kansspelen aan personen jonger dan 18 jaar is verboden door de overheid en Nederlandse Loterij doet er veel aan om deze verkoop aan minderjarigen te voorkomen. “Sinds 30 mei gebruiken wij in ons online verkoopkanaal iDIN als tool om te verifiëren dat onze spelers daadwerkelijk 18 jaar of ouder zijn. iDIN past helemaal in onze visie om onze zeven kansspelen op een veilige en verantwoorde manier aan te bieden aan de Nederlandse consument.,” aldus Willemijn Jansen, Manager Responsible Gaming van Nederlandse Loterij.

Felix ter Haar van J Well Vaping vindt het belangrijk om ook online leeftijdsverificatie te kunnen waarborgen. “Als fysieke en online vapestore willen wij graag op een verantwoorde manier diensten en producten aan onze (18+) klanten bieden. Voldoen aan bestaande en toekomstige regelgeving omtrent leeftijdsverificatie hoort daar ook bij.”

Akkoord via de bank
Bij het aanmaken van een account, in het bestelproces of uitbetaalproces wordt de klant gevraagd om via iDIN te bevestigen dat men 18 jaar of ouder is. Na het selecteren van zijn/haar eigen bank, komt de klant (net als bij iDEAL) in zijn eigen vertrouwde bankschermen terecht. In Internet – dan wel Mobiel Bankieren geeft de klant met de inlogmiddelen van zijn eigen bank bevestiging aan de leverancier van het feit dat hij 18 jaar of ouder is.

Kostenbesparing
Ook bij Ovale Nederland zijn ze overtuigd van de toegevoegde waarde van iDIN. CEO Danny Willemse volgt de ontwikkelingen al jaren en is blij dat er nu een goed alternatief voor identificatie aan de deur beschikbaar is. “Wettelijk gezien moeten we alles op alles zetten om te voorkomen dat we aan minderjarigen verkopen. Voor de introductie van iDIN was onze enige optie ID verificatie via het transportbedrijf. Dit kost ons echter al snel 1 of 2 euro per pakket. Nu zetten we iDIN in om te garanderen dat alleen 18+ klanten op onze webshop kunnen bestellen, dat is ook nog een veel voordeliger.”

Geen financiële gegevens
Met de leeftijdsverificatie via iDIN blijft de privacy van klanten gewaarborgd. Bedrijven krijgen geen toegang tot financiële gegevens van de klant, zoals saldo en transacties. De bank stuurt na akkoord van de klant alleen de persoonlijke gegevens toe die nodig zijn voor het bestellen van de gevraagde producten.

Thea van Oosterhout, CM Identity Services, riep medio vorig jaar op over te stappen naar de online leeftijdsverificatie. “We zijn blij dat we nu de eerste klanten blij kunnen maken met een klantvriendelijkere en kostenefficiëntere oplossing voor leeftijdsverificatie. Zeker nu iDIN geïmplementeerd is in de mobiel bankieren apps is het ook voor de eindgebruiker veel laagdrempeliger in gebruik. De webshop-eigenaar heeft met iDIN tegelijkertijd meer zekerheid dat de kopende partij ook daadwerkelijk 18+ is. Win/win.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht