Geplaatst door IGEL Technology

IGEL met Linux succesvol in thin-clientmarkt

Innovaties tonen potentie van open-sourcebesturingssysteem aan

Utrecht, 27 januari 2014 – Hoewel Linux een tamelijk marginale speler in de PC-arena is, is het veruit het succesvolste besturingssysteem dat op thin clients draait. Bijna een derde van de apparaten die wereldwijd verkocht worden, vertrouwt volgens IDC op dit open-sourcebesturingssysteem, gevolgd door modellen zonder besturingssysteem en modellen met een Microsoft Windows Embedded-systeem. IGEL Technology schrijft de populariteit van Linux toe aan het feit dat het besturingssysteem geen licentiekosten vergt, uitermate veilig is en veel vrijheid biedt bij het ontwikkelen van oplossingen.

Het fundament van IGEL’s Linux-portfolio wordt gevormd door de LTS (Long Term Service)-versie van de Ubuntu-distributie die om de twee jaar uitkomt en vijf jaar lang wordt onderhouden. Een voorbeeld dat IGEL’s innovatieve vermogen illustreert, is de thin-clientsoftware IGEL Universal Desktop (UDC2), die wereldwijd zeer succesvol is. Deze software, die als besturingssysteem (IGEL Linux) geïnstalleerd wordt op PC’s, notebooks en geselecteerde thin clients, verandert de hardware in een krachtige, op software gebaseerde, universeel inzetbare thin client die veilige toegang geeft tot vrijwel alle gecentraliseerde IT-infrastructuren.

Oplossing op basis van jarenlange expertise
Met de IGEL Universal Customization Builder (UCB), de nieuwste op IGEL Linux gebaseerde tool, zet de leverancier zijn in vele jaren opgebouwde expertise over integratie om in een gebruiksvriendelijke oplossing. De softwaretool stelt klanten en partners die eerder zijn opgeleid door IGEL in staat eigen firmwareaanpassingen door te voeren, die door IGEL ondersteund blijven worden.

Actief betrokken bij open-sourcegemeenschap
In tegenstelling tot thin-clientproducenten die hun apparaten leveren met een door henzelf aangepaste Linux-versie die niet compatibel is met de originele Linux-drivers, bevordert IGEL het ontwikkelen en vaststellen van standaarden door actief deel te nemen aan de open-sourcebeweging. IGEL koppelt verbeteringen in de open-sourceprogrammeercode terug naar de gemeenschap. Tevens voorziet het bedrijf in diensten als consulting en training en speelt het tal van voordelen van zijn eigen Linux-besturingssysteem zonder licentiekosten naar zijn klanten door, zoals uitgebreide ondersteuning van de beveiligingsoplossingen van diverse leveranciers. IGEL’s Universal Management Suite (UMS)-remote-managementsoftware wordt eveneens met elk apparaat meegeleverd. Verder publiceert IGEL ieder kwartaal gratis firmware-updates en biedt het periodiek firmwareonderhoud tot drie jaar na stopzetting van de bijbehorende hardware.

Toekomst voor Linux in thin-clientbusiness
Linux heeft zeker nog een toekomst in de thin-clientbusiness gezien de populariteit van cloud computing en virtuele desktopinfrastructuren (VDI’s). Microsoft VDI is een van de in totaal vijftien VDI-oplossingen die door IGEL Linux ondersteund worden. Deze ondersteuning is het gevolg van de nauwe samenwerking tussen Microsoft en IGEL bij de ontwikkeling van een RemoteFX-client. Daarnaast werkt IGEL onder andere met Red Hat samen in de open-sourcearena. Dit resulteerde vorig jaar in ’s werelds eerste, puur op Linux gebaseerde, end-to-end VDI-oplossing. En ten slotte is IGEL lid van de Open Virtualization Alliance, die ernaar streeft de nog altijd zwakke concurrentie in de VDI-markt te versterken door gebruik te maken van de open-sourcehypervisor KVM.

“IGEL is van meet af aan nauw verbonden geweest met Linux en open source”, zegt Edwin de Ron, Sales Manager van IGEL Technology in Nederland. “Onze oplossingen, gebaseerd op IGEL Linux, bieden klanten de allerhoogste beveiligingsniveaus en de grootst mogelijke kans op kostenbesparingen. We zijn er dan ook van overtuigd dat Linux een centrale rol blijft spelen bij de inzet van IT-resources in private en publieke cloudomgevingen.”