Industry Wire

Geplaatst door Join

Influencers reageren op aflevering Rambam

Haarlem, 18 januari – Het onderzoeksprogramma Rambam zond gisteravond op NPO3 een aflevering uit over influencer marketing. Wat is het, hoe werkt het, en hoe commercieel zijn influencers nu écht? Inflluencer marketing platform Join maakte een ronde langs een aantal Nederlandse influencers en peilde het sentiment. Dat is, zo blijkt, behoorlijk negatief.

In de aflevering maakte Rambam haar punt door een fictieve energydrank (Hi-Smert) met een gevaarlijke dosis taurine te verspreiden onder influencers. Gerenommeerd “treitervlogger” Snapking maakte zonder blikken of blozen sluikreclame, en ook andere influencers stonden in de rij. Althans, zo leek het. “Jij raadt nooit wat ik voor mail ik laatst ontving!” opent YouTuber Bart Roozen. Ook Bart was door het fictieve bureau “Priority Publishing” benaderd voor de promotie van Hi-Smert. “Ik vind het wel een beetje jammer dat ze het laten lijken alsof alle influencers dit doen. Ik heb deze opdracht afgewezen, en met mij vele anderen. Als onderzoeksprogramma mag je dat ook wel belichten.” stelt Bart.

Ook YouTuber Thomas Cox bekritiseert de invalshoek van het programma. Hij is voornamelijk gepikeerd over een test die het programma deed om te zien of kinderen reclame in social media posts konden herkennen. “Dat is wel erg makkelijk. Ze lieten geen volledige video’s zien, en zonder beschrijving. Het neigt naar zwartmakerij.” Ook Thomas werd benaderd door Hi-Smert. “Ik heb op de mail gereageerd met wat kritische vragen. Daar heb ik niks meer van gehoord. Dat laten ze dus óók niet zien.”

Influencer marketing specialist David Dekker van Join snapt de reacties wel. “Natuurlijk zijn er influencers die niet goed nadenken over welke producten ze promoten, maar dit is een hele kleine groep. De presentatie van het programma is wat kort door de bocht.” Hij hoopt dat influencers én andere kijkers de aflevering met een korreltje zout nemen. “En dat influencers er wél naar kijken en van leren, natuurlijk.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht