Industry Wire

Geplaatst door GfK

ING en Nationale Nederlanden winnen Communicatieprijs

ING wint de ‘Banking Communication Award’, de prijs voor de best communicerende bank van Nederland. Nationale Nederlanden is de winnaar van de ‘Insurance Communication Award’, de prijs voor de best communicerende verzekeraar van Nederland. Samen met andere banken en verzekeraars dienden zij een case in die door een deskundige jury en consumenten op diverse communicatie-aspecten is beoordeeld. De awards werden uitgereikt tijdens het GfK Finance Congres dat donderdag 1 oktober plaatsvond.

ING
ING wint de ‘Banking Communication Award’ met de campagne ‘Financieel Fit’. De campagne had als doel om consumenten financieel bewust te maken. Hiervoor werden onder andere tv-commercials ingezet, het tv-programma ‘Hoeveel ben je waard?’, online banners en video’s, kantoorposters, folders en een app voor de mobiele telefoon.

De jury benadrukte het klantbelang dat in de campagne centraal stond en gaf voor dit aspect gemiddeld een 8.0, wat één van de hoogste scores was. Uit het consumentenonderzoek bleek dat de campagne hoog scoorde op het informatieve aspect. Daarnaast vonden de consumenten deze campagne goed passend bij het merk ING. Hiervoor gaf men een rapportcijfer 7.2.

Nationale Nederlanden
Nationale Nederlanden wint de ‘Insurance Communication Award’ met de ‘Care-Campagne’, waar particuliere klanten werden ingeschakeld om zakelijke klanten te ondersteunen bij een bepaald probleem. Een van de onderdelen van de campagne was dat particuliere klanten van Nationale Nederlanden bonnen ontvingen die ze konden besteden bij fruittelers die door Rusland werden geboycot. Het primaire doel van de campagne was niet het genereren van publiciteit, maar het helpen van klanten. Daarom zijn er geen massamedia ingezet, maar is gericht gecommuniceerd door middel van internet, bijeenkomsten en nieuwsbrieven.

De jury prees het creatieve aspect van de campagne, dit werd door de jury beoordeeld met een 8.2. Consumenten vonden de campagne opvallend (7.9) en onderscheidend (8.0). De campagne van Nationale Nederlanden scoorde op het aspect handelen in klantbelang het hoogst met een 7.3.

http://www.gfk.com/nl/news-and-events/press-room/press-releases/paginas/ing-en-nationale-nederlanden-winnen-communicatieprijs-voor-financiele-sector.aspx

Over het onderzoek
De communicatie awards voor de financiële sector zijn een initiatief van GfK en de vakbladen Banking Review en AssurantieMagazine. Banken en verzekeraars konden tussen medio mei en begin augustus van dit jaar een case indienen via www.gfk.com/nl. Op basis van de ingediende cases heeft een jury een voorselectie gemaakt. Hieruit ontstonden drie genomineerde banken (EyeOpen, ING en Knab) en drie genomineerde verzekeraars (BeFrank, Centraal Beheer en Nationale Nederlanden).

De cases van de genomineerden werden voorgelegd aan het consumentenpanel van GfK. In het bepalen van de winnaar telde het consumentenonderzoek voor twee derde mee, de beoordeling van de jury voor een derde.

Over de jury
De jury bestond uit de volgende personen: Theo van Vugt (hoofdredacteur Assurantie Magazine), Robert Paling (hoofdredacteur Banking Review), Tony de Bree (schrijver van o.a. ‘Dagboek van een bankier’ en ‘Dinosaurier of krokodil?)’, Ronald Pont (directeur FRWD Marketing & Communicatie), Fred van Raaij (hoogleraar economische psychologie), Wessel Visser (directeur Bureau Taal), Guda van Noort (directeur SWOCC), Anna Borleffs (senior consultant BACE van GfK) en Eric Landwaart (industry director financial services van GfK).

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht