Innovatieregio Twente werkt aan een veilige samenleving

Op donderdag 13 februari openen minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) en burgemeester Jozias van Aartsen de campus van the Hague Security Delta (HSD). Binnen enkele jaren moet dit het grootste veiligheidscluster in Europa zijn. Hier werken bedrijven, overheden en kennisinstellingen aan de ontwikkeling van producten voor een veiliger wereld. Het cluster is een samenwerking van sterke innovatieregio’s van Nederland: Twente, Brabant en Haaglanden. Dr. Irna van der Molen van de Universiteit Twente wordt lid van de adviesraad voor de HSD.

Veiligheid is een belangrijk onderzoeksthema van de Universiteit Twente. Van der Molen, coördinator van het Kenniscentrum Risicomanagement en Veiligheid van de universiteit, geeft aan: “De Universiteit Twente doet hoogwaardig onderzoek naar uiteenlopende aspecten van veiligheid. Denk bijvoorbeeld aan onderzoek naar sociale veiligheid en zelfredzaamheid van burgers, cyber security, het inzetten van ICT voor een veilige stad en aan kritieke infrastructuren (water en energie). We werken veel samen met overheden, bedrijven en andere kennisinstellingen. Dit doen we onder meer via Twente Safety & Security.”

Innovatieregio Twente
Twente Safety & Security is een belangrijk samenwerkingsverband binnen de innovatieregio Twente. De Universiteit Twente, de Twentse gemeenten, Veiligheidsregio Twente, Saxion Hogeschool, Kennispark, T-Xchange, TNO, Thales en andere bedrijven zijn hierin vertegenwoordigd. Twente Safety & Security heeft als doel oplossingen te bieden voor veiligheidsvraagstukken in de samenleving. Daarbij maken de partijen gebruiken van de hoogwaardige kennis, de faciliteiten en testlocaties die er binnen de regio zijn. TS&S heeft drie kennisprogramma’s: toekomstig veilige stad,  SMART Safety en sociale veiligheid en zelfredzaamheid.

The Hague Security Delta
De innovatieregio Twente is een strategische partner van de HSD.  Het veiligheidscluster richt zich op verschillende thema’s, waaronder vitale infrastructuur,  forensisch onderzoek, cyber security en stedelijke veiligheid. Onderzoek en onderwijs gaan daarin hand in hand. Zo wordt er een Cyber Security Academie opgericht. Daarnaast bestaat de HSD Campus onder meer uit kantoor- en ontmoetingsruimtes voor ondernemers, innovatieruimtes en een serious gaming lab.

Dr. Irna van der Molen zal zitting nemen in de adviesraad voor de HSD en ziet grote kansen voor de universiteit. Ze geeft aan: “Binnen de HSD zijn de meeste partijen gericht op het ontwikkelen van nieuwe technologie. Wat de UT onderscheidt, is dat wij ons niet alleen richten op de techniek om veiligheid te monitoren en te verbeteren, maar ook op veiligheidsaspecten van menselijk gedrag en bestuurlijke vraagstukken.”