Industry Wire

Geplaatst door Universiteit Twente

Innovatieve beoordeling van het vak Statistiek op de UT

De International Journal of Mathematical Education in Science and Technology heeft een artikel gepubliceerd over een door wiskundehoogleraar Nelly Litvak en Fulya Kula ontwikkelde online no-exam beoordelingsopzet van Statistiek. Dit ontwikkelden zij voor derdejaars bachelorstudenten Werktuigbouwkunde. De ‘journal’ is een gerenommeerd wereldwijd platform waarop vernieuwende manieren van wiskundeonderwijs gepubliceerd worden. Nelly (faculteit EEMCS) is erg blij met de erkenning en aandacht voor deze revolutionaire methode: “Een prestatie van een hele club mensen.”

Het idee van deze digitalisering is ontstaan uit de praktijk. Nelly geeft vanaf 2006 statistiek aan studenten Werktuigbouwkunde en is al jaren bezig om de lessen en toetsen aantrekkelijk te houden. Nelly: “Ik ben zelf een wiskundige, dus toen ik gevraagd werd naar voorbeelden van toepassingen van statistiek in de werktuigbouwkunde kon ik die niet veel geven. Daarom moedigde ik studenten aan om daar zelf over na te denken voor bonuspunten. Die voorbeelden gebruikte ik dan in de lessen. Op die manier bouwde ik een hele bibliotheek aan praktijkvoorbeelden op. Dit kwam ook erg van pas toen ik op een gegeven moment ging experimenteren met quizjes in de colleges.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht