Geplaatst door Insight Enterprises Nederland

Insight rapport constateert versnelling van het innovatietempo; Achterblijven in digitale transformatie heeft grotere impact dan recessie

Ondanks de kritische kijk op technologie-investeringen, vereist het nieuwe innovatietijdperk een digital-first mentaliteit bij bedrijven wereldwijd

Apeldoorn, 12 juni 2023 – Volgens een IDC InfoBrief en enquête in opdracht van Insight Enterprises, wereldwijd toonaangevend IT-adviseur en Solutions Integrator die zich richt op het creëren van klantsucces door middel van digitale transformatie, begrijpen zakelijke leiders wereldwijd dat ze moeten investeren in digitale transformatie om aan de eisen van innovatie te voldoen, ondanks economische druk en een concurrerende omgeving.

• Meer dan 8 op de 10 (82%) zegt dat bedrijven moeten investeren in digitale transformatie of anders achterop zullen raken.
• Bijna de helft (49%) zegt dat het vermogen om bij te blijven met technologische innovatie ten opzichte van concurrenten een van de grootste bedreigingen voor hun organisaties is in de komende 12 maanden, terwijl slechts 2 op de 10 (20%) inflatie en de mogelijkheid van een economische recessie noemen.

Het Insight Intelligent Technology Report 2023*, een IDC InfoBrief, is ontworpen om inzicht te krijgen in hoe voortdurende onzekerheid in de mondiale economie en voortdurende geopolitieke spanningen, naast andere zakelijke uitdagingen, digitale investeringen beïnvloeden bij senior zakelijke leiders. De gegevens vertegenwoordigen inzichten van 1.000 zakelijke leiders over de hele wereld bij ondernemingen met meer dan 1.000 werknemers.

“Het belangrijkste vraagstuk voor klanten is hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun bedrijf over enkele jaren nog bestaat. Bedrijven proberen al jaren om de fragiliteit van legacy-systemen aan te pakken en de bedrijfsvoering te optimaliseren door middel van diepere digitalisering om productiviteit te verhogen, marktaandeel te vergroten en organisatorische veerkracht te versterken,” aldus Matt Jackson, Global Chief Technology Officer, Insight. “Generatieve AI heeft nu nog meer urgentie gecreëerd voor leidinggevenden om hun bedrijven voor te bereiden en concurrentie voor te blijven in de AI-race.”

Belangrijke bevindingen uit de enquête:
• 52% geeft aan dat operationele veerkracht een van de grootste uitdagingen is die organisaties het komende jaar moeten overwinnen, samen met cyberbeveiliging (56%).
• 34% is van plan om in de komende 12 maanden te investeren in digitale transformatie om de distributie en het te gelde maken van producten en diensten te vergroten; 33% heeft als doel om een diepere digitalisering van de klantervaring te bereiken.
• Hoewel de meeste organisaties de noodzaak zien om een digitale onderneming te worden – waarbij 61% verwacht dat dit tegen 2024 een impactvolle return on investment oplevert.
• De grootste obstakels voor digitale transformatie zijn zorgen over privacy en beveiliging van gegevens (53%), gebrek aan essentiële technologievaardigheden (39%) en onvoldoende middelen voor change management (39%). Deze uitdagingen zullen nog acuter worden naarmate bedrijven bepalen hoe ze complexere technologieën zoals generatieve AI kunnen implementeren.
• Bijna de helft (49%) van de mislukkingen van digitale transformatieprojecten is te wijten aan infrastructuur integratie-uitdagingen; 46% geeft ook aan dat legacy-technologie hun bedrijfsstrategie tegenhoudt.
• 48% van de respondenten geeft aan dat het toezicht van het hoger management (C-Suite) op digitale initiatieven bij organisaties in het afgelopen jaar is toegenomen.

“Leidinggevenden moeten hun manier van denken over ROI veranderen als ze echt een digitaal bedrijf willen worden. Ze moeten bewust wendbaar zijn, de investeringskosten verschuiven van CapEx naar OpEx om een omgeving voor voortdurende innovatie te creëren en technologie snel in te zetten om een concurrentievoordeel te behalen. Doen ze dat niet, dan doet een ander bedrijf het wel,” aldus Adrian Gregory, EMEA President Insight.

Om het volledige Insight Intelligent Technology Report 2023: Are We in a New Era of Innovation? te lezen ga naar: https://nl.insight.com/nl_NL/content-and-resources/2023/reports/insight-intelligent-technology-report-ac1252.html

###

* IDC InfoBrief, gesponsord door Insight, Insight Intelligent Technology Report 2023: Are We in a New Era of Innovation? (Doc #EUR150678623), juni 2023.

Onderzoeksmethode: IDC voerde de enquête uit tussen januari en maart 2023. De steekproef bestond uit n=1.000 respondenten. Het onderzoek richtte zich op senior bedrijfsleiders die werkzaam zijn in grote commerciële bedrijven met 1.000+ werknemers, in alle branches. Het was ook gericht op senior besluitvormers in organisaties in de publieke sector met 250+ werknemers. Per land werden quota vastgesteld: n=300 in Noord-Amerika, inclusief de VS en Canada, en n=100 in Spanje, Italië, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, België, Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De foutmarge voor de totale steekproef van n=1.000 is +/-3% op 95%-betrouwbaarheidsniveau.