Industry Wire

Geplaatst door Hogeschool van Amsterdam (HvA)

Intelligente stoeptegel waarschuwt kinderen voor verkeer rondom basisschool

Een intelligente stoeptegel waarschuwt kinderen van een Amsterdamse basisschool aan de Nassaukade voor aankomend verkeer op het drukke fietspad. De interactieve tegel licht op met ledfiguren wanneer een fietser of scooter nadert, en werkt op zonne-energie. Drie studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en het Amsterdam Creative Industries Network (ACIN) ontwikkelen de tegel en testen deze week hoe de basisschoolleerlingen erop reageren.
Aanleiding voor deze innovatie is het vraagstuk van de verkeersveiligheid rondom basisscholen, waar de gemeente Amsterdam voor staat. De gemeente benaderde HvA-docent Wouter Meys met de vraag of zijn studenten een bijdrage hieraan konden leveren.Slim trottoir
De Dr. Rijk Kramerschool aan de Nassaukade ligt naast een druk fietspad, dat leerlingen eerst moeten oversteken voor zij bij hun eigen fiets kunnen komen. HvA-studenten Matthijs van Hest (technische informatica), Riekelt Goucem (technische informatica) en Oumaima Nedoui (Communication and Multimedia Design) ontwikkelden voor dit vraagstuk de interactieve stoeptegel vanuit het Citizen Data Lab. De stoeptegel moet er een stokje voor steken dat de basischoolleerlingen het naastgelegen fietspad op rennen. De tegel licht op met een rode afbeelding van een fiets wanneer een scooter, fietser of scootmobiel aan komt scheuren, vergezeld door de tekst ‘PAS OP’. Ook heeft de tegel een wachtlijn die rood kleurt. De stoeptegel voorziet zichzelf van stroom door de zonnecellen die erin zijn geplaatst.

Meten in de stad
Nu is het nog de vraag of de stoeptegel het gewenste effect heeft. Zullen kinderen ernaar kijken en erop letten, of is zo’n stoeptegel te vrijblijvend? De drie studenten hebben in de meivakantie al onderzoek gedaan, en gaan ook deze week na hoe de kinderen op de stoeptegel reageren. Ze nemen vragenlijsten af, houden presentaties voor de klas en gaan daarnaast op verschillende momenten als de school uitgaat observeren hoe ouders en kinderen er in al het gedruis mee omgaan.

Wat vinden de kinderen er tot nu toe van? Student Matthijs van Hes: ‘Die vinden het allemaal reuze interessant. Toen we buiten aan het testen waren kwam er een docent met een schoolklas naar buiten, en de kinderen zaten vol met vragen over de zonnecellen en de stroom, de lichtsterkte, de inzetbaarheid ‘s winters en ’s nachts. Ze zaten zelf ook bomvol ideeën, ze zijn slimmer dan ik dacht!’

Gemeente volgt op de voet
De gemeente Amsterdam is enthousiast, zegt docent Wouter Meys: ‘Ze volgen de ontwikkelingen op de voet, want dit is deel van een groter onderzoek naar hoe we intelligente stoeptegels in een slimme stad kunnen inzetten. Of het werkt moet blijken, dat is het leuke van applied science: we gaan in de stad kijken wat het effect is.’

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht