Geplaatst door Shopware AG

Jägermeister: 120% omzetstijging met nieuwe online winkel

De familieonderneming Jägermeister is diepgeworteld in haar regio en bestaat al sinds 1878. De Mast Jägermeister SE distribueert de geliefde kruidenlikeur met succes wereldwijd en combineert traditie met innovatieve marketing.
En dat is te zien in het nieuwe corporate design dat de cultlikeur in een nieuw jasje van groen, goud en oranje hult.
De in november gelanceerde online shop op basis van Shopware weerspiegelt het nieuwe ontwerp en is verder verrijkt met het moderne merkimago.
Met deze nieuwe online aanwezigheid, shop.jaegermeister.de, richt men zich op zowel B2B- als B2C-klanten.

Het functie-aanbod was doorslaggevend
Jägermeister heeft sinds 2002 een online shop. In navolging van het vernieuwde merkbeeld dat sinds zomer 2018 hand in hand gaat met de campagne ‘Serveer ijskoud -18°C’, moest ook de online aanwezigheid geoptimaliseerd worden. Dat vroeg om een nieuw shoppingsysteem dat aan de speciale eisen tegemoet kon komen.
Het project had tot doel de B2C-klanten een moderne shop aan te bieden die modulaire uitbreidingsmogelijkheden evenals een breed scala aan promotie- en individualiseringmogelijkheden bood. In het B2B-bereik was het van belang de basis te leggen voor een toekomstige digitale marktcultuur.
Dominik Müller, eCommerce-manager bij Jägermeister legt uit waarom voor Shopware is gekozen: “Wat voor ons de doorslag gaf, waren de functies van de shoppingwerelden, de modulaire opbouw en de documentatie van Shopware. Daarnaast werken we bij voorkeur met lokale bedrijven.”
In de nieuwe shop worden in vijf categorieën alle producten aangeboden die het hart van de Jägermeister-liefhebber sneller doen slaan. Naast de cultlikeur worden onder andere glazen, tapinstallaties en kleding aangeboden.

Presentatie van het Jägermeister-merk
Met de nieuwe vormgeving legt Jägermeister vooral de nadruk op de presentatie van het merk zelf. Met behulp van de Shopware-shoppingwerelden worden de klanten al direct vanaf de startpagina met sfeervolle beelden in het nieuwe ontwerp door de shop geleid. Ook de campagne ‘Serveer ijskoud -18°C’ wordt hier weerspiegeld. Alle Jägermeister-flessen worden ijzig koud weergegeven en nemen de bezoeker mee op een reis die de zintuigen prikkelt. Een gezellig avondje met vrienden lijkt ineens een heel goed idee.
Dankzij de inzet van inkoopwerelden kan de nieuwe Superpremium-kruidenlikeur Jägermeister Manifest in een eigen categorie gepresenteerd worden. De opzettelijk sobere uitstraling past bij de edele noot van deze drank. Dankzij de frisse nieuwe uitstraling van het merkbeeld dat als een rode draad door de shop en de inkoopwerelden loopt, wordt een jongere doelgroep bereikt.
“Na een korte kennismakingsfase met de werking en omvang konden de inkoopwerelden snel en gemakkelijk worden opgezet. Dankzij de flexibele inzetbaarheid en het responsieve ontwerp is dit voor ons de beste Shopware-tool”, aldus Dominik Müller.

Functie voor individualisering doorslaggevend
Jägermeister gebruikt naast de inkoopwerelden ook Shopware Premium Plugins. Dankzij de Advanced Promotion Suite kunnen promotieactiviteiten met een druk op een knop worden gemaakt, gepland en uitgespeeld. Dit leidt ertoe dat er met regelmaat succesvolle campagnes in de Jägermeister-shop worden uitgevoerd. De artikelen die met de Advanced Promotion Suite op de markt worden gebracht, behoren tot de artikelen die de meeste omzet genereren. Hierdoor is het ook mogelijk een jonger publiek gericht aan te spreken.
Juist dit publiek hecht waarde aan producten die ze kunnen personaliseren, die een boodschap overbrengen of een persoonlijk geschenk kunnen zijn. De mogelijkheid tot individualisering was een belangrijke eis bij de relaunch van Jägermeister. De klant heeft de keuze uit drie sjablonen voor likeurflessen. Op de fles kan een persoonlijk opschrift worden gegraveerd waarvan live een voorbeeld te zien is. Deze functie stelt specifieke eisen aan het shoppingsysteem, waaraan met de Premium Plugin Custom Products wordt voldaan. De tool voldoet precies aan deze eis en kan gemakkelijk via het back-end bediend en beheerd worden.

De passende partner
Het project werd door de gecertificeerde Shopware Enterprise Partner Neofonie uitgevoerd. Dankzij de goede samenwerking tussen de drie partners vond de relaunch al na zes maanden plaats. Neofonie boogt op een jarenlange ervaring als Shopware-partner en kon daardoor de software en bepaalde plug-ins uitstekend aan de behoeften van de opdrachtgever aanpassen. Ook interfaces naar derden konden snel worden opgezet. Dominik Müller trekt een positieve conclusie uit het project: “Dankzij de samenwerking met een gecertificeerde partner, voor wie we bewust hebben gekozen, verliep alles bijzonder goed. De timing werd gevolgd en we zijn volledig tevreden. We zullen ook de komende jaren samen verder werken aan de Shopware-shop.”

Al met al voldeed de software aan de eisen en verwachtingen. Bovendien zijn sinds de relaunch enkele bedrijfscijfers verbeterd, die verband houden met de overstap naar Shopware. De gemiddelde waarde van het winkelmandje is met 45% gestegen. Dat komt door de hoogwaardige artikelen die dankzij de inzet van Shopware konden worden opgenomen. Bijzonder opmerkelijk is de omzetstijging van 120% in een korte vergelijkingsperiode van een maand.
Al met al wordt door de artikelen, die nu dankzij de software kunnen worden bijgewerkt en gedistribueerd, een jonger publiek aangesproken.

Een blik op de toekomst
Omdat Jägermeister alcohol verhandelt, is er op dit moment alleen een Duitse shop. Uitbreiding naar andere Europese landen zit in de planning, maar is afhankelijk van EU-wetgeving. Voor de toekomst ligt de focus duidelijk op de uitbreiding van de B2B-shop. Met behulp van de B2B Suite moet een digitale marktcultuur direct voor de buitendienst en restaurateurs worden gemaakt. In dit kader zijn meerkanaals interfaces gepland, evenals uitbreiding naar de detailhandelmarkt, zoals supermarkten, en de horecamarkt, zoals bars.