Klaar voor de aftrap? Mobiele bezoeken aan EK-websites stijgt met 30% als de bal gaat rollen

Amsterdam, 09 juni 2016 – Euro 2016 zorgt naar verwachting voor een stijging van 30% van mobiele bezoeken aan websites van adverteerders tijdens het evenement. Dit blijkt uit de resultaten van het Adobe Digital Index (ADI) 2016 UEFA EURO REPORT. Deze voorspelling komt voort uit een analyse van data over het wereldkampioenschap in Brazilië in 2014, waar de stijging van mobiele bezoeken aan websites van adverteerders 21% was. De nieuwe data plaatst het Europees kampioenschap in context met andere grote evenementen en toont de grote mogelijkheden voor marketeers om een wereldwijd publiek aan te spreken.
Consumenten maken tijdens en buiten sportevenementen steeds meer gebruik van mobiele devices. De grootste uitdaging voor Europese marketeers tijdens het UEFA Euro 2016 is het bieden van kwaliteit en een optimale mobiele ervaring. Het 2015 Best of the Best EMEA Report van Adobe toonde namelijk aan dat 48% van de Europeanen vaak van device wisselt tijdens video en streaming. Een van de grootste ergernissen was dat de ervaring op mobiele devices achterblijft bij de ervaring op andere apparaten.
Europese consumenten verwachten meer uitdagende mobiele ervaringen en paid search impressies op smartphones zijn met 59% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Wereldwijd hebben uitgevers echter slechts 43% meer in betaalde advertenties voor mobiele devices geïnvesteerd vergeleken met vorig jaar. Dit is een duidelijke indicatie dat investeringen in digitale strategieën achterlopen op het daadwerkelijke consumentengedrag.
Om het beste uit mobiele mogelijkheden te halen, maakt UEFA gebruik van nieuwe manieren om Euro 2016 te bekijken. De organisatie is van plan gebruik te gaan maken van Periscope, Snapchat en Facebook Live om hun verslaggeving te verbeteren en om fans toegang tot spelers en activiteiten te bieden, waar ze ook zijn. Zo willen ze een aantrekkelijke mobiele ervaring voor de fans creëren.
Het Duitse elftal is favoriet op social
Elke toegewijde voetbalfan deelt zijn ervaringen en houdt zich bezig met acties rondom het toernooi. De Digital Index-analyse van social buzz toont aan dat Duitse fans het meest actief zijn (FanZone rang 9.1¹), met daarachter Engeland (8.6) en Spanje (7.75) op de tweede en derde plek. Die Mannschaft is de favoriet op social, maar dat moeten ze natuurlijk nog waarmaken op het toernooi zelf.
Onder de spelers krijgt Mesut Özil van Duitsland de meeste aandacht met het hoogste social sentiment van de topspelers. Hij wordt gevolgd door Harry Kane van Engeland en Paul Pogba van Frankrijk.
‘Wereldwijde sportevenementen bieden grote mogelijkheden voor marketeers en UEFA Euro 2016 wordt het meest mobiele sportevenement ooit”, zegt Tamara Gaffney, Principal Analyst bij Adobe Digital Index. “Merken moeten reageren op het veranderende consumentengedrag en een campagne voor meerdere devices en platformen ontwikkelen om de aandacht te trekken. Het gebruik van Periscope, Snapchat en Facebook Live geeft aan dat marketeers een echte cross-channel ervaring voor fans moeten ontwikkelen.”
Handige link:
Adobe Digital Index: UEFA 2016 Onderzoeksmethodologie:
Gebaseerd op consumenten data van 650 miljoen bezoeken aan websites van WK adverteerders van mei 2014 tot en met augustus 2014 en bekeken video’s van consumenten van december 2013 tot en met december 2015. Samengesteld met geaggregeerde en anonieme data, waaronder:
- Meer dan 400 miljard digitale advertentie-impressies van search/social platformen (Google, Facebook, Yahoo, Baidu, Yandex), van januari 2015 tot en met maart 2016
- 3 miljoen social interacties (mentions, page likes, followers) via blogs, Facebook, Reddit, Twitter, Dailymotion, Flickr, Instagram, Tumblr, VK, Disqus, Foursquare, Metacafe, WordPress en Youtube van maart 2016 tot en met mei 2016. Social mentions zijn publiekelijk beschikbaar en gebaseerd op een geaggregeerd totaal.
- Survey: uitgevoerd van 30 maart tot en met 4 april met 5.000 respondenten uit vijf Europese landen (Engeland, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Nederland)
Adobe Digital Index: Best of the Best Methodologie:
Het Best of the Best 2015 rapport refereert aan bedrijven die Adobe Marketing Cloud gebruiken en in de Top 20% staan in vergelijking met andere klanten van Adobe in hun industrie op basis van verschillende belangrijke prestatie-indicatoren. De ADI bestaat uit geaggregeerde en anonieme data van meer dan 200 miljard bezoeken aan meer dan 10.000 Amerikaanse websites, 100 miljard bezoeken aan meer dan 3.000 Europese websites en 100 miljard bezoeken aan meer dan 3.000 Aziatische websites in 2015, vergaard via Adobe Analytics en Adobe Social. Gemiddelden van landen zijn gebaseerd op de geanalyseerde industrieën.
[¹] FanZone – Based net sentiment, UEFA season rank, total social mentions, and geo social mentions from the national team’s country.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.