Industry Wire

Geplaatst door Klarna

Klarna presenteert halfjaarcijfers 2023: doelstelling winstgevendheid overtroffen; aanhoudende groei in voorsprong op e-commerce

Stockholm, 31 augustus 2023 – Klarna, de wereldwijde AI-betaalnetwerk en shopping assistent, heeft vandaag haar resultaten voor het eerste halfjaar van 2023 bekendgemaakt. Het tweede kwartaal wordt mede gekenmerkt door een winstgevende maand waarin boven target is gepresteerd, een resultaat dat aansluit bij Klarna’s strategische focus op winstgevendheid en groei. Het volledige verslag is beschikbaar op de Investor Relations website van Klarna.

Sebastian Siemiatkowski, CEO van Klarna zegt: “Ik ben er erg trots op dat Klarna in het eerste halfjaar weer zwarte cijfers laat zien met een winstgevende maand in het tweede kwartaal van dit jaar. Hiermee liggen we ruim voor op de doelen die we voor later dit jaar hadden gesteld. De resultaten weerspreken bestaande misvattingen over Klarna’s businessmodel. Onze prestaties tonen aan dat ons verdienmodel zeer flexibel en duurzaam is, doordat we een gezonde klantenbasis ondersteunen met het nemen van verantwoorde financiële beslissingen. Er waren geluiden dat Klarna het moeilijk zou krijgen in het huidige economische klimaat dat gekenmerkt wordt door hoge rentetarieven. Gezien het feit dat Klarna zich eerder goed staande wist te houden tijdens de financiële crisis in 2008, heb ik het volste vertrouwen dat we een robuust bedrijfsmodel hebben om ook deze periode te doorstaan. Ondanks de volatiele marktomstandigheden hebben we onze doelstellingen gerealiseerd en dat toont aan dat we weten aan welke knoppen we moeten draaien om weer winstgevend te worden.”

Terugkeer naar winstgevendheid op maandbasis, ruim boven gestelde targets
Klarna heeft herhaaldelijk laten zien dat het verstrekken van kortlopende financiering aan verantwoorde consumenten met een klantgerichte door retailers gefinancierde aanpak werkt. De kredietverliezen zijn jaar-over-jaar met -41 procent verbeterd. Hierdoor kwam het kredietverliespercentage in de eerste helft van 2023 uit op 0,39 procent. Deze resultaten zijn gerealiseerd terwijl tegelijkertijd de omzet is gegroeid. Daarnaast is de Gross Merchandise Value (GMV) in het tweede kwartaal van dit jaar met 14 procent gegroeid in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, waarbij de GMV in een hoger tempo blijft groeien dan e-commerce. Zo bleven de wereldwijde opbrengsten uit e-commerce gelijk op 0 procent.*

De wereldwijde omzet van Klarna steeg in het tweede kwartaal met 17 procent op jaarbasis naar 5,5 miljard Zweedse kronen (SEK); de omzet vanuit retailers steeg in dezelfde periode met 23 procent. Klarna sloot onlangs een aantal samenwerkingen met verschillende toonaangevende spelers, zoals Airbnb, Boden, Deichmann, Selfridges, Juventus, AC Milan en Uniqlo.

Klarna blijft succesvol in alle markten waar zij actief is. Vooral haar sterke aanwezigheid in de Verenigde Staten van de afgelopen jaren blijft haar vruchten afwerpen. Zo was het tweede kwartaal van 2023 het derde achtereenvolgende kwartaal met brutowinst in de VS, één van de grootste consumentenmarkten ter wereld. Dit is mede het gevolg van Klarna’s samenwerking met Airbnb, die zich de komende weken zal uitbreiden naar de Europese markten.

Klantwaarde verhogen met AI
Als eerste AI-gestuurde bank in Europa zet Klarna haar missie om een doorbraak te forceren in retail-bankieren kracht bij door zich te richten op klantwaarde in plaats van het genereren van omzet uit klanten. Tientallen initiatieven – van data-analyse tot marketing en klantinteracties – hebben een zichtbare impact op de prestaties en gebruikerservaring voor Klarna’s 150 miljoen klanten wereldwijd. Een recent gelanceerde aanpassing binnen de klantenservice heeft het oplossen van zakelijke geschillen voor klanten efficiënter gemaakt, waardoor jaarlijks meer dan 60.000 uur wordt bespaard. Zulke AI-verbeteringen dragen bij aan substantiële kostenbesparingen. Hierdoor zijn de totale operationele kosten voor kredietverliezen in één jaar met 24 procent gedaald.
Daarnaast wakkeren innovatieve productlanceringen de loyaliteit van de consument aan. Klarna’s nieuwe AI-gestuurde zoekfunctie en de persoonlijke shopping-assistent ‘Ask Klarna’ genereren nu al inkomsten uit ruim tien miljoen producten.

*Digital Commerce Growth, Salesforce Shopping Index

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht