Industry Wire

Geplaatst door Google

KLM test als eerste airline ter wereld met het toevoegen van CO2-data binnen marketingstrategie

Amsterdam 9 augustus 2024 – In samenwerking met Google experimenteerde KLM in Noorwegen met het gebruik van emissiedata om paid search marketingbudgetten te herverdelen. Hierbij gaf KLM prioriteit aan routes waar KLM in vergelijking met andere luchtvaartmaatschappijen op diezelfde route een lagere CO2-uitstoot heeft.

KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die deze innovatieve aanpak hanteert. Door gebruik te maken van Google’s Travel Impact Model (T.I.M) heeft KLM een scoremodel ontwikkeld om de CO2-uitstoot van haar vluchten te vergelijken met die van andere airlines op meer dan 22.000 routes wereldwijd. Deze data-gedreven inzichten stellen KLM in staat om voorrang te geven aan marketinginspanningen voor routes met een relatief lagere uitstoot.

KLM heeft 91% meer uitgegeven aan reclame voor vluchten met een relatief lagere uitstoot. Tegelijkertijd gaven ze tijdens de eerste test in Noorwegen 46% minder uit aan reclame voor vluchten met een relatief hogere uitstoot. “KLM heeft een lange geschiedenis van innovatie en wil graag bijdragen aan een luchtvaartindustrie die schoner, stiller en efficiënter is,” aldus Gijs van Popta, VP Digital Marketing bij Air France-KLM. “We testen nu een data-gedreven aanpak waarbij we onze CO2-impact toevoegen aan onze marketingstrategie. Dit vermindert niet onze uitstoot op de korte termijn, maar het verandert wel hoe we als organisatie naar onze CO2-impact kijken. Wij zien dit dan ook als eerste, maar belangrijke stap in de goede richting.”

Een succesvol proefproject in Noorwegen, waar KLM de nieuwe strategie toepaste op alle 746 routes, heeft aangetoond dat deze aanpak veelbelovend is en dat de effectiviteit van de marketing inzet even groot is gebleven. KLM is nu van plan om deze strategie wereldwijd uit te breiden op Google Search.

KLM hoopt dat deze innovatieve benadering andere luchtvaartmaatschappijen zal inspireren om ook rekening te houden met de CO2-impact in hun marketingstrategieën.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Google
Google is een wereldleider in technologie en focust op het verbeteren van de manier waarop mensen in contact komen met informatie. Google’s innovaties in zoeken en adverteren op internet hebben ertoe geleid dat Google’s website een essentieel onderdeel van het internet is en dat het merk behoort tot één van de meest bekende ter wereld. Raadpleeg voor meer informatie www.google.com.

Over KLM Royal Dutch Airlines
KLM, opgericht in 1919, is de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld die nog steeds onder haar oorspronkelijke naam opereert. KLM staat bekend om haar inzet voor innovatie, klantenservice en het streven naar een luchtvaartindustrie met een kleinere impact op het milieu.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht