Kwart van de bedrijven worstelt met datakwaliteit voor AI-toepassingen

Veenendaal, 1 mei 2025 – Steeds meer bedrijven ontdekken de voordelen van AI voor het analyseren van bedrijfsdata, maar een belangrijke voorwaarde wordt nog weleens onderschat: goede datakwaliteit. Een kwart van de bedrijven (25%) erkent tekortkomingen in de kwaliteit van hun data. Dat komt naar voren uit onderzoek van IT-dienstverlener Info Support onder meer dan 400 IT-managers naar de staat van AI-adoptie in het bedrijfsleven. In 2025 meer focus op data-analyse Kwaliteit van data blijft uitdaging |
|
Niels Naglé, Area Lead Data & AI bij Info Support, licht toe: “Het baart me zorgen dat data-analyse een van de meest gebruikte toepassingen van AI is, terwijl bijna een kwart (23%) de kwaliteit van data als een uitdaging ziet. Hoge datakwaliteit is de basis voor verantwoord AI-gebruik.” Datakwaliteitsbeleid als hulpmiddel Veilig en verantwoord AI-gebruik |
|
Het is belangrijk dat ethische principes vanaf het begin in een AI-strategie worden verankerd, ziet Niels Naglé. “Een ethisch kader is onmisbaar, ook al staat de toepassing van AI in jouw organisatie nog in de kinderschoenen. In dit ethisch kader leg je richtlijnen en principes over AI-gebruik vast, die je vervolgens onder de aandacht brengt bij medewerkers.” |
|
Over het onderzoek Over Info Support Website: http://www.infosupport.com/ |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.