Geplaatst door FIBR

Lancering nieuw bankenplatform voor Europese mkb’s

Amsterdam/Londen, 18.10.2021: FIBR, “the connected digital bank”, is van start gegaan om het mkb in Europa te bedienen. FIBR combineert de stabiliteit van een bank met de wendbaarheid en technologie van een Fintech.

Vanuit het hoofdkantoor in Nederland verzorgt FIBR leningen aan het midden- en kleinbedrijf in Europa. Via FIBR’s nieuwe technologieplatform krijgen duizenden ondernemingen toegang tot financiering dat via plaatselijke kredietverstrekkers zoals Creditshelf (Duitsland) wordt verstrekt. FIBR heeft al zeven kredietverstrekkers in het proces van onboarding, die leningen verzorgen voor klanten in Nederland, Duitsland, Finland, Spanje, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Europese kredietverstrekkers kunnen in de nabije toekomst hun groei met FIBR’s platform verder versnellen via een geïntegreerde suite van modulaire software voor bijvoorbeeld betalingen, kredietadministratie en funding-as-a-service.

FIBR leent ook rechtstreeks aan het mkb in de vorm van bedrijfsleningen en werkkapitaal financiering. Voorafgaande aan de lancering heeft FIBR al 20 miljoen euro verstrekt aan meer dan 175 ondernemingen in het Verenigd Koninkrijk en Nederland.

FIBR’s particuliere spaarders dragen bij aan de groei van de mkb-sector in Europa. Met het nieuwe digitale spaarproduct zullen FIBR spaarders in Nederland en Duitsland hun spaargeld probleemloos en binnen vijf minuten kunnen storten. FIBR is van plan in 2022 open te gaan voor de Britse spaarders.

Maar liefst 99 procent van alle bedrijven in Europa behoren tot het mkb en zij spelen een cruciale rol bij het economisch herstel en het scheppen van banen na de pandemie. Historisch gezien is het voor ondernemers niet gemakkelijk om snel en betaalbaar krediet te bemachtigen. Ervoor zorgen dat deze bedrijven goed gefinancierd zijn, staat centraal in de missie van FIBR, waarmee FIBR haar rol wil pakken in het economische herstel na de pandemie.

Oren Bass (Pave, Goldman Sachs) is in mei 2020 als CEO aangesteld en heeft sindsdien een sterk team samengesteld dat een nieuwe digitale bankstrategie en merk heeft ontwikkeld om verandering te brengen in de mkb-sector. Het FIBR-team is ervaren op het gebied van ondernemerschap, technologie en non-bancaire leningen: zij waren medeoprichters van fintechs en snelgroeiende ondernemingen zoals New10, Revolut, Zopa en Starling. Voortbouwend op hun eigen persoonlijke ervaring, heeft het team FIBR vanaf de grond opgebouwd om ervoor te zorgen dat het voldoet aan de wensen van de klant en recentelijk een investering van 70 miljoen euro opgehaald.

Oren Bass, CEO van FIBR, zegt: “Duizenden mkb-bedrijven in Europa hebben de afgelopen 20 maanden onder flinke druk gestaan en zij hebben financiering nodig om weer te kunnen groeien. Spaarders willen hun geld veilig onderbrengen en steun geven aan bedrijven die de ruggengraat van de samenleving vormen. De missie van FIBR is om bij te dragen aan het succes van deze mkb-ondernemingen zodat de Europese economie zich kan herstellen. Wij starten met kredietproducten omdat de vraag daar het hoogst is. Onze aanpak verschilt van die van andere banken. Zo hebben we onze gezamenlijke expertise ingezet om een sterke en stabiele bank op te bouwen met de technologie en wendbaarheid van een Fintech. Met onze ‘best of both worlds’ denkwijze kunnen we onze sterke financiële positie inzetten, zowel direct als indirect, waardoor we onze klanten sterker maken en snel reageren op de veranderende behoeften van de markt.”

Mark Schröder, CCO van FIBR, zegt: “Wij zien grote kansen in de kredietmarkt voor het Europese mkb: er zijn in totaal 25 miljoen mkb-bedrijven die de helft van het bruto binnenlands product in de regio bijdragen en voor veel werkgelegenheid zorgen. De Europese economieën zijn zeer afhankelijk van een gezonde mkb-sector, echter, het blijkt voor het mkb nog steeds moeilijk om toegang tot financiering te krijgen. Bij FIBR begrijpen we goed hoe hun behoeftes veranderen en we werken er hard aan om het mkb zo goed mogelijk te bedienen met financiering. We snappen bovendien hoe belangrijk een goede klantbeleving is tijdens het hele financieringsproces, waar we met ons team van experts en vernieuwde technologie voor kunnen zorgen.”

Jaap Boersma, CTO van FIBR, vult aan: “Vanuit een blanco startsituatie hebben we een connected en digitaal financieel platform gebouwd waarmee we snel in heel Europa kunnen opschalen. We hebben de beste Software-as-a-Service en onze gebundelde expertise ingezet om een modulair platform te bouwen dat gebruik maakt van integratie API’s, dat volledig in de cloud werkt en waarin data een centrale rol vervuld. Onze Banking-as-a-Service platform is flexibel ontwikkeld, zodat we naast onze eigen kredietverlening ook andere Europese kredietverstrekkers kunnen bedienen. Zo worden onze klanten bij iedere fase van hun levenscyclus goed ondersteund.”