Geplaatst door PA Consulting

De tijd begint te dringen: schoolteams volop aan het brainstormen, ontwerpen en programmeren voor Raspberry Pi competitie

Amsterdam, 5 februari 2019 – In heel Nederland zijn op dit moment 26 teams van 14 scholen druk bezig hun uitvinding te realiseren met behulp van de Raspberry Pi – een goedkope, krachtige creditcardformaat computer. De eerste Nederlandse Raspberry Pi competitie, georganiseerd door PA Consulting in samenwerking met House of Digital voor vmbo-, mavo-, havo- en mbo-scholen, heeft heel wat creativiteit, technisch vernuft en samenwerking teweeg gebracht. Uiterlijk 1 maart 2019 om middernacht moeten de teams hun uitvinding hebben ingediend, dus de tijd begint te dringen. Op 18 april 2019 worden de winnaars bekendgemaakt tijdens een spetterend finale event in aanwezigheid van staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken.

De Raspberry Pi competitie is in het Verenigd Koninkrijk al jarenlang een enorm succes. Nu wordt deze technologische scholenstrijd ook in Nederland gehouden. Het thema waarmee de Nederlandse teams aan de slag gaan is ‘Verbeter welzijn, doe een uitvinding om de gezondheid en het welzijn van mensen thuis of op het werk te verbeteren’. De jongeren – vanaf 12 jaar oud – worden uitgedaagd om met behulp van de Raspberry Pi een oplossing te vinden voor problemen in onze samenleving. Zo leren ze omgaan met geavanceerde technologie en werken ze door deze competitie gaandeweg aan hun 21e-eeuwse vaardigheden. De officiële start van de competitie was op 25 september 2018. Inmiddels zijn de teams ruim vier maanden bezig. Twee teams hebben iets over hun project uit de doeken gedaan.

MBO College Amstelland: project met marktpotentie
Op het MBO College Amstelland, onderdeel van het ROC van Amsterdam, zijn tweedejaarsstudenten Timothy Chin Kon Loi, Robin van Putten en Ian Klein Langenhorst druk bezig met hun uitvinding om de verzorging van planten te automatiseren. Timothy: “Het idee hadden we al snel. De eerste fase hebben we gebruikt om onderzoek te doen naar wat hydroponische (op water gekweekte) planten aan voeding, licht en warmte nodig hebben om te groeien en bloeien. Nu zijn we met de Raspberry Pi de noodzakelijke handelingen en schakelingen aan het programmeren. Met sensoren worden de omstandigheden en ‘behoeften’ van de plant gemonitord en die informatie moeten we omzetten in computeropdrachten. Vervolgens gaan we de installatie ontwikkelen: we onderzoeken nog of we een glazen dome kunnen bouwen.” Docent App Development Krijn Hoogendorp begeleidt het team: “Het team werkt heel zelfstandig. Ze hebben een concreet idee en zijn serieus samen aan de slag, afwisselend op school en thuis. Volgens mij is dit plan niet alleen creatief en technisch goed uitvoerbaar, maar heeft het ook echte marktpotentie. Denk aan verzorgingshuizen; planten dragen bij aan het welzijn van bewoners maar voor goede verzorging is niet altijd tijd of aandacht. Dit is daarvoor een perfecte oplossing.”

Nova College Haarlem: Gestructureerde en gedegen aanpak
Team Nova College pakt het zeer gestructureerd en gedegen aan. Het team heeft het einddoel helder voor ogen: een systeem dat mensen met Alzheimer helpt om heel makkelijk spullen en objecten te vinden en herkennen. Ze hebben niet alleen al een werkend concept ontwikkeld, maar deden intussen ook een doelgroepanalyse en marktonderzoek, maakten een strak plan van aanpak en hebben goed nagedacht over communicatie en marketing. Het team bestaat uit Merlijn Tuttel, Jasper Borsboom, Mike Nieuwenhuizen, Sietse Kesting (allen student Applicatie Ontwikkeling), Puck van der Meet en Niels Grootveld (beide student International Vocational Studies). Docent Wouter van Hezel is docent en ‘meer dan trots’ op het team: “Ze hebben in zeer korte tijd een werkend product opgeleverd. Het is een ambitieus en professioneel team. Dus natuurlijk gaan ze winnen!” Coach van het team is beleidsmedewerker Gijs Broek van de VVD-fractie van de Tweede Kamer. Sietse Kesting: “Gijs is een betrokken coach die ons gefocust houdt en ons steeds in de goede richting stuurt. Bovendien stelt hij zijn netwerk voor ons beschikbaar, dat is erg waardevol voor ons.”

Deelnemers op weg naar de finale op 18 april 2019
Aan de Raspberry Pi competitie doen 26 teams mee van 14 verschillende scholen: Over-Y College (Amsterdam), Bredero MAVO (Amsterdam), ROC Nijmegen, Koning Willem I College (Den Bosch), MBO College Zuidoost (Amsterdam), MBO College Amstelland (Amstelveen), IJburg College (Amsterdam), MBO College Lelystad, ROC Almere, Rijn IJssel College (Arnhem), Wolfert Tweetalig (Rotterdam), CSG Liudger (Drachten), Huygens Lyceum (Eindhoven) en het Nova College (Haarlem). In totaal doen ongeveer 125 leerlingen mee aan de competitie.

Op 18 april 2019 tijdens de finale presenteren de schoolteams hun uitvinding aan de jury. De juryleden zijn: Perry van der Weyden (CIO, Rijkswaterstaat), Peter Strikwerda (Head of Innovation, APG), Finbar Hage (Head of Data and Analytics, Rabobank), Ger Baron (CTO gemeente Amsterdam),Rian van Heur (content directeur AG Connect), Jaap van Zessen (chef digitaal Algemeen Dagblad) en Willem van Asperen (Chief Data Scientist, PA Consulting). De jury beoordeelt de uitvindingen onder meer op teampassie, eenvoud en duidelijkheid, bijdrage aan het thema en commercieel potentieel. In drie categorieën zijn er prijzen te winnen: de meest creatieve oplossing, de meest haalbare oplossing en de meest impactvolle oplossing. Tijdens de finale zal ook Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken, aanwezig zijn en de leerlingen toespreken.