Industry Wire

Geplaatst door Picnic

Lokaal verbouwde groenten en kruiden in assortiment Picnic

Amsterdam, 25 november 2020 – Online supermarkt Picnic start als eerste grote Nederlandse boodschappenverkoper een pilot met de verse groenten en kruiden van PlantLab. De groenten worden lokaal geproduceerd zonder pesticiden en met een fractie van het water dat normaal gesproken nodig is. De weg naar de consument is extreem kort. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in het voor iedereen bereikbaar maken van duurzaam voedsel, dat lokaal in zogenaamde ‘indoor farms’ verbouwd wordt.

De groenten en kruiden worden onder het label Plant Paradise vanuit de kweeklocatie in het voormalige IBM-gebouw aan de rand van Amsterdam rechtstreeks geleverd aan het distributiecentrum van Picnic in Diemen. Klanten hebben in eerste instantie de keuze uit een aantal verse kruiden, van basilicumplantjes in pot tot hersluitbaar verpakte munttakjes. Later volgen groenten als snacktomaatjes en sla. Alle producten zijn kraakvers, gezond en geteeld zonder gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen.

Dicht bij huis
“Door kruiden van PlantLab in het assortiment op te nemen, geven we onze klanten een extra groene keuzemogelijkheid”, aldus Michiel Muller, medeoprichter van Picnic. “PlantLab teelt gewassen dicht bij huis, dus ’s ochtends geoogst is ’s middags op je aanrecht. Zowel het stekje als het eindproduct komt niet uit een ver land, maar gewoon uit Amsterdam. Wat Picnic is gelukt, door milieubelastende schakels uit het proces te verwijderen, doet PlantLab nu in de landbouw.”

CEO van PlantLab Michiel Peters is verheugd. “De samenwerking met Picnic is een mijlpaal. We delen een aantal belangrijke waarden. Zo maken we voedselvoorziening allebei duurzamer en efficiënter binnen een toekomstbestendig model. De bevolking groeit wereldwijd. Daarmee groeit ook de behoefte naar goede voeding. Dat moet duurzamer. Indoor farming is in Nederland en de rest van de wereld de oplossing.”

Innovatieve oplossing
De groei van de wereldbevolking en de klimaatcrisis stellen de voedselproductie voor grote uitdagingen. Voedsel moet duurzamer en efficiënter verbouwd worden, daarom ontwikkelde PlantLab in tien jaar tijd een baanbrekende en innovatieve oplossing. In een ruimte met een oppervlakte van slechts twee voetbalvelden kan genoeg geproduceerd worden om een stad van honderdduizend inwoners dagelijks van 200 gram groente te voorzien.

Tijdens de pilot zijn de verse groenten en kruiden van PlantLab beschikbaar voor de meer dan 100.000 huishoudens die beleverd worden vanuit het distributiecentrum in Diemen. Naast het feit dat geen pesticiden worden gebruikt, is ook het waterverbruik minimaal en de kwaliteit hoog en constant. De indoor farm is gevestigd in de B. Smart City Hub, onderdeel van B. Amsterdam, het grootste startup-ecosysteem van Europa.”

Over PlantLab
PlantLab is gespecialiseerd in technologie voor innovatieve stadslandbouw, de voedselvoorziening van de toekomst. Het bedrijf is in 2010 opgericht in Den Bosch met als doel het wereldvoedselsysteem te verbeteren. In de afgelopen tien jaar is reeds € 50 miljoen geïnvesteerd in de ontwikkeling van technologie waarmee op iedere plek op aarde dichtbij consumenten kraakverse en gezonde groente verbouwd kan worden, met een minimale milieubelasting, zonder chemische bestrijdingsmiddelen en een radicaal lager waterverbruik.

In een ruimte met een oppervlakte van slechts twee voetbalvelden kan genoeg verbouwd worden om een stad van honderdduizend inwoners dagelijks van 200 gram verse groente te voorzien. Omdat de nieuwe technologie overal en altijd werkt kan het hele jaar rond een radicaal kortere logistieke keten gerealiseerd worden met alle bijbehorende voordelen: superieure productkwaliteit, langere houdbaarheid, sterk gereduceerde voedselverspilling, geen CO2-uitstoot en overlast gerelateerd aan vervoer over langere afstanden. PlantLab wil zijn technologie voor iedereen toegankelijk maken en daarmee vers en duurzaam voedsel bereikbaar maken voor iedereen. In juli haalde PlantLab € 20 miljoen groeigeld op bij De Hoge Dennen Capital. Met de investering gaat de het bedrijf indoor productielocaties openen in onder meer Nederland, de Verenigde Staten en op de Bahama’s.

Over Picnic
Voor de lancering in Nederland eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.

Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Daarna is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht