Industry Wire

Geplaatst door Vitamine A

Marketeers herontdekken echte post

ZWOLLE – De Zwolse startup Print.one speelt in op de groeiende behoefte van bedrijven om hun klanten met een persoonlijke boodschap per post te bereiken. Als eerste in Nederland lanceert Print.one een online tool die het automatisch versturen van gepersonaliseerde postkaarten eenvoudig maakt voor marketeers. Print.one is een spin-off van online kaartenwinkel Kaartje2go en legt zich uitsluitend toe op de zakelijke markt voor geautomatiseerde en gepersonaliseerde post.

Foppe-Strikwerda-copyright-Foto-Frans-Paalman-1.jpg

Post is bezig aan een comeback volgens Foppe Strikwerda, CEO van Print.one. “Op de deurmat is het rustiger dan in je mailbox, dus post valt veel meer op dan e-mail. Mensen waarderen het als er een echte kaart op de mat valt.” Marketeers zien die kans ook en herontdekken de kracht van fysieke post. Ze boeken positieve resultaten, vooral bij het bereiken van nieuwe klanten en het verdiepen van de relatie met bestaande klanten.

Hoge conversie
Uit onderzoek van MetrixLab blijkt dat 61% van de ontvangers het belangrijk vindt om fysieke post te ontvangen en voor 57% heeft het meerwaarde. E-commerce bedrijven halen er opvallend goede resultaten mee, met een gemiddeld bereik van 59 procent en een gemiddelde conversie van 9 procent. “Gepersonaliseerde post werkt goed. De conversiecijfers zijn verrassend hoog. Een persoonlijke kaart krijgt aanzienlijk meer aandacht dan de zoveelste e-mail in je toch al overvolle inbox. Met onze software kun je heel gericht de juiste ontvangers op het juiste moment bereiken met een op maat gemaakte boodschap. Die combinatie maakt het zo krachtig. Campagnes met een conversie van ruim 20% zijn geen uitzondering.”

“Het versturen van persoonlijke post moet net zo makkelijk zijn als het versturen van e-mail”

Geen gedoe
Marketeers willen direct mail graag als middel inzetten maar in de praktijk lopen ze tegen een aantal drempels aan. “Het is enorm tijdrovend, je hebt volume nodig om kostenefficiënt te werken en personaliseren is vaak ingewikkeld”, zegt Strikwerda. “We vinden dat het versturen van persoonlijke post net zo makkelijk moet zijn als het versturen van e-mail. Marketeers kunnen direct aan de slag met onze tool. Wij nemen ze al het werk uit handen. Je hoeft geen drukker te zoeken en je hebt geen gedoe met adressering en frankering. Dat regelen wij allemaal. De aandacht blijft daardoor gericht op de essentie: een pakkende campagne met een mooi resultaat.”

Drempels wegnemen
Volume is niet nodig want ook met kleine aantallen kunnen bedrijven bij Print.one terecht. “We willen drempels wegnemen en klein beginnen vinden wij juist prima. Dat kan tegen een scherpe prijs, want een persoonlijke postkaart kost bij ons minder dan de gemiddelde click bij Google” aldus Strikwerda.

Op maat
Door Print.one te koppelen aan een marketingplatform kunnen marketeers relevante boodschappen automatisch samenstellen en per post versturen. Iedere kaart is uniek en volledig personaliseerbaar met teksten, afbeeldingen en kleuren die op maat gemaakt zijn voor iedere ontvanger. Dankzij QR-codes kan de respons gemeten worden. Ook kunnen persoonlijke landingspagina’s ingezet worden.

“Uiteindelijk draait alles om Vitamine A: aandacht voor je klanten, relaties en je medewerkers”

Vitamine A
Het idee voor Print.one ontstond toen Kaartje2go steeds vaker vragen kreeg van bedrijven die een geautomatiseerde oplossing zochten om gepersonaliseerde kaarten te versturen. “We dachten: we zijn gek als we daar niets mee doen en we hebben hiervoor Print.one opgericht,” zegt Strikwerda. Klanten gebruiken het systeem niet alleen voor marketing. “Ze versturen er ook verjaardagskaarten en uitnodigingen mee. Uiteindelijk draait alles om aandacht. Aandacht voor je klanten, relaties of medewerkers. Vitamine A noemen wij dat.”

Foppe Strikwerda is mede-oprichter van Kaartje2go. Met meer dan 1,5 miljoen geregistreerde klanten is het een van de grootste online kaartenwinkels van Nederland. Jaarlijks worden er ruim 10 miljoen wenskaarten verstuurd. Het bedrijf opende in 2017 een webwinkel in België en in 2019 in Duitsland. Kaartje2go won in 2022 de Shopping Award voor Beste Webwinkel van Nederland en kwam meerdere malen als beste uit de tests van onder meer de Consumentenbond en Kassa.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht