Industry Wire

Geplaatst door uVA

UvA: Masterweken van start, hoe werkt online werving?

Op 8 februari beginnen de Masterweken weer: normaliter een bruisende week op de rechtenfaculteit met nieuwsgierige studenten. Hoe gaat dit nu in zijn werk? Collega’s van de afdeling Marketing & Communicatie vertellen. ‘We proberen online het faculteitsgevoel over te brengen.’

Voorlichting op de faculteit vóór de coronacrisis.
Online naar een open dag, vragen stellen via social media: de oriënterende student is in deze tijd vooral afhankelijk van internet om een studiekeuze te maken. Niet makkelijk, want de keuze voor een opleidingsplek blijkt ook vaak een kwestie van gevoel. Marketingadviseur Monique Jongerius: ‘Open dagen zijn voor sommige studenten erg belangrijk omdat ze dan kunnen ervaren hoe studeren aan een universiteit echt is. Ze zitten in de collegebanken, gaan lunchen in de kantine, hebben contact met studenten en docenten. Dit kunnen we ze niet bieden nu, maar we proberen wel in de buurt te komen.’

UvA Open Huis
De centrale plek van de online voorlichting is het ‘UvA Open Huis’. Op de Open huis-pagina van iedere studie vinden studiekiezers opleidingsvideo’s, FAQ’s en live events. Marketingadviseur Sanne Bluemink: ‘Tijdens de Masterweken zijn er in het Open Huis live Meet & Ask-sessies, toekomstige masterstudenten kunnen dan kennismaken met de master, de docenten en de studenten.’

In het UvA Open Huis kun je ook virtueel de campus op. Sanne: ‘Rondkijken in de Law Hub, de Juridische Bibliotheek of wandelen over de Brug, het kan allemaal.’ Uit evaluaties blijkt dat meer dan 80% van de studiekiezers aangeeft een goede impressie van het studeren aan de rechtenfaculteit te krijgen in het Open Huis. Ook de Meet & Ask-sessies worden als goed en zinvol beoordeeld.

Hoge opkomst
Volgens eventcoördinator Inez de Ridder werden ook de eerste online Masterweken in november goed bezocht. ‘We hadden ruim 2100 aanmeldingen voor de verschillende rondes, waarvan zestig procent ook echt daadwerkelijk in de live Zoomsessies aanwezig was. Deze opkomst was aanzienlijk hoger dan tijdens de live voorlichtingen op de campus.’ Ook de evaluaties zijn overwegend positief. ‘De bijeenkomst was geen saaie vergadering, het was gezellig, er was veel interactie’, aldus een studiekiezer.

Niet altijd nadelig
Voor sommige studenten blijft oriëntatie op de campus de voorkeur hebben, maar voor anderen is online juist geschikter. Dat blijkt uit reacties op online Proefstuderen, het digitale alternatief voor Proefstuderen op de campus. Bij Proefstuderen volgen studiekiezers normaal gesproken een live college en werken daarna in kleine werkgroepen aan een casus. Dit geeft een goed beeld van de opleiding.

Monique: ‘Bij de online variant proef je niet de sfeer op de universiteit, maar ontmoet je wel docenten en studenten. Door digitalisering en internationalisering is er bij sommige studiekiezers juist ook een toenemende behoefte aan meer tijd- en plaatsonafhankelijke studiekeuzeverdieping.’

Naar scholen
Dan zijn er ook nog de voorlichtingsevenementen op middelbare scholen. Blenda Gomes Rocha is studentambassadeur en ging in het pre-coronatijdperk zelf bij scholen langs om voorlichting te geven. ‘Nu doen we ook dit digitaal. Vooraf was de vrees dat er weinig scholieren zouden meedoen, maar bij de meeste schoolvoorlichtingen is de opkomst goed. De scholieren die komen zijn enthousiast en willen van alles weten, vooral over het studieprogramma en de sfeer op de universiteit. ‘Moet je echt zoveel lezen?’ Of: ‘Moet je wettenbundels uit je hoofd leren?’

Pieter Oostrom is ook studentambassaseur en zit tijdens voorlichtingsevenementen achter het Instagram-account van de faculteit. Scholieren en studenten kunnen hier vragen stellen. Pieter: ‘De meeste studiekiezers willen met hun vraag graag een eerlijke mening of persoonlijk advies. Hoe is het nu ‘echt’ aan de rechtenfaculteit? Waarom heb je zelf niet voor Leiden gekozen? Ik vind dit een geweldige manier om te kunnen communiceren met potentiële studenten.’

Eerlijke verhalen
Dat studiekiezers zoeken naar eerlijke verhalen blijkt ook uit het succes van een vlog van Tuncay Yazar, een van onze studentambassadeurs. In de vlog vertelt hij over zijn studie, hij filmt op de campus, in de collegezalen, en hij laat zijn studentenkamer zien. De video is op Instagram zo’n 40.000 keer bekeken.

Monique Jongerius: ‘Onze studiekiezers oriënteerden zich al in grote mate online op een studiekeuze; online verdieping is dan een logische of extra vervolgstap in het keuzetraject. Ik denk dat ook na de coronacrisis de online voorlichting een belangrijk onderdeel blijft van onze werving.’

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht