Geplaatst door CodePact

Meer bedrijven zetten zich in om kinderen te leren programmeren

Amsterdam, 9 oktober 2015 – Zestien nieuwe bedrijven sluiten zich aan bij CodePact. Hiermee staat de teller van het aantal partners op 32. CodePact is een samenwerkingsverband tussen overheid en bedrijfsleven, dat de ambitie heeft om 400.000 Nederlandse kinderen te leren programmeren. Op 10 oktober 2015 sluiten 3Dkanjers, Accenture, Bol.com, CEDgroep, Code Avengers, CodeCult, Connectis, Cubiss, Girls love to Code, IT Randsteden, Kabelnoord, Makerschool, Quest, SIDN fonds, Squla en Ziggo zich aan bij dit initiatief. De uitbreiding van CodePact valt samen met de start van de door de EU geïnitieerde Codeweek.

“Automonteurs, verwarmingsinstallateurs en app-bouwers moeten in de nabije toekomst allemaal wat weten van programmeren en over nieuwe digitale vaardigheden beschikken”, zegt Ronilla Snellen, Programmamanager van CodePact, dat onderdeel is van StartupDelta. “Op dit moment is er echter een groot tekort aan talenten met programmeerkennis, waardoor bedrijven en start-ups worden geremd in hun groei. De doelstelling van CodePact is om daar in de toekomst verandering in te brengen door kinderen uit bovenbouwgroep 8 en de brugklas 21ste-eeuwse vaardigheden bij te brengen en ze klaar te stomen voor de arbeidsmarkt van de toekomst.”

Aansluiting op de internationale arbeidsmarkt
CodePact werd in mei 2015 tijdens het Onderwijsfestival door StartupDelta geïnitieerd. Op dat moment verbonden Bomberbot, Codeforsu, CodeUur, ECP, gemeente Amsterdam, Google, IBM, Inspiring Fifty, Like to Share, Microsoft, Malmberg, NederlandICT, Oracle, Q42, Randstad en VHTO zich al aan het initiatief. Sindsdien ontplooiden de partners van CodePact verschillende initiatieven om kinderen kennis te laten maken met coderen en programmeren. Zo leerden basisschoolkinderen hun eigen app bouwen, werd een aantal basisscholen voorbereid op het onderwijs van de toekomst, en was er een innovatiewedstrijd voor kinderen.

“Het liefst zien we dat programmeren een onderdeel wordt van het curriculum van het Nederlandse basisonderwijs”, aldus Snellen. “In het Verenigd Koninkrijk is dat al het geval, en in Finland is programmeren vanaf 2016 onderdeel van het basisonderwijs. Het is belangrijk dat Nederland deze voorbeelden zo snel mogelijk volgt om te voorkomen dat de leerlingen van nu straks de aansluiting op de internationale arbeidsmarkt missen.”

Software en trainingen
Behalve leerlingen kennis laten maken met programmeren en andere vaardigheden – zoals logisch en gestructureerd denken, en begrijpen hoe technologie werkt –, committeren partners van CodePact zich aan een aantal andere zaken. Zo spreken zij af software, trainingen en andere middelen te leveren, die programmeerlessen faciliteren voor zowel leerlingen als onderwijskrachten en ouders. Met de uitbreiding van het aantal bij CodePact aangesloten partners heeft het samenwerkingsverband nu de middelen om 250.000 kinderen te leren programmeren. De ambitie is om ten tijde van het wereldwijde Hour of Code op 10 december 2015 vijftig CodePact-partners te hebben, en daarmee de capaciteit om 400.000 kinderen klaar te stomen voor de arbeidsmarkt van de toekomst.

De volgende bedrijven hebben zich nu verbonden aan CodePact: 3Dkanjers, Accenture, Bol.com, Bomberbot, CEDgroep, Code Avengers, CodeCult, Codeforsu, CodeUur, Connectis, Cubiss, ECP, gemeente Amsterdam, Girls love to Code, Google, IBM, Inspiring Fifty, IT Randsteden, Like to Share, Kabelnoord, Makerschool, Malmberg, Microsoft, NederlandICT, Oracle, Q42, Quest, Randstad, SIDN fonds, Squla, VHTO en Ziggo

Bedrijven die zich willen aansluiten bij CodePact, kunnen zich aanmelden via www.codepact.org.