Industry Wire

Geplaatst door Captains

Het meest onbekende bureau van Nederland is bekend

Onder de radar, maar in het digitale tijdperk, groeide er de afgelopen jaren een bureau dat stiekem een verrassend indrukwekkend portfolio heeft opgebouwd. Van Koeman op Wembley, Van der Sar in Manchester, Cristiano Ronaldo op Instagram tot KVK, NWO, Wasserman, PostNL, de stad Den Haag en Huawei. Dat bureau heette Digital Captains en vanaf vandaag Captains.

Captains is in moderne woorden een digital media & creative production agency. Productie en distributie onder één dak; makers en marketeers aan dezelfde tekentafel. Alles gericht op het vertellen van verhalen, want voor platte commercials of doorsnee Facebook-posts zijn er immers al zoveel bureaus.

Oude Station Delft
Inmiddels werken er bijna 25 captains bij Captains, heeft het een eigen voetbal label genaamd ARCH Football – voor het vertellen van de mooiste voetbalverhalen – en is het onderkomen sinds kort het oude station van Delft. Een inspirerend en tegelijkertijd statig pand. Een pand dat simpelweg creativiteit ademt.

‘De combinatie van oud en nieuw kenmerkt ons enorm’, zegt mede-oprichter Jop Goslinga. ‘Verhalen vertellen is eeuwenoud, maar digitale media betrekkelijk jong. Beide vinden we dat heel fascinerend. We zijn sowieso een bedrijf van contrast. Creativiteit en technologie gingen bij bureaus niet altijd samen, maar bij ons moet dat. Een ontembaar creatieve editor moet bij ons werken met een data-analist. Je denkt ‘dat gaat mis’, maar het gaat eigenlijk juist heel goed. Ze leren veel van elkaar. Zelfs buiten werk, over het leven.’

Snel gegroeid
Captains startte vier jaar geleden als Digital Captains. De twee oprichters Remy Steijger en Goslinga stonden er toen nog alleen voor. ‘Dat het zó snel is gegroeid, hadden we zeker niet bedacht’, vertelt Steijger. ‘Wel gehoopt, want we zijn nogal ambitieus. We denken dat het tijd is voor een nieuw mediabureau, anders ingericht qua structuur en meer gericht op kwaliteit en nieuwe generaties. Mensen bewegen in een tijdperk van massa-content prijkt mooi geschreven op onze website, en het dekt precies de lading. Dat is wat we kunnen.’

Cases
Captains werkt niet alleen voor merken, maar ook voor media (tv-zenders, digitale kanalen). Goslinga: ‘We zijn goed in het produceren en verspreiden van content, dus waarom zouden we dat niet ook doen voor media?, dachten we jaren geleden.’ De meeste memorabele cases van het afgelopen jaar waren voor Huawei, Onefootball, Ziggo Sport en de stad Den Haag.

Voor Huawei maakte Captains samen met atletenmanagement Wasserman een campagne om de pay-off van het bedrijf – Make it possible – te laden onder Nederlanders. Voor de stad Den Haag werd het kanaal Be Hague gebouwd, een kanaal op Facebook, YouTube en Instagram met verhalen over de stad. Een brede mix van allerlei soorten video’s – vlogs, reportages, mini-docs en campagnevideo’s – zorgen ervoor dat steeds meer jonge Nederlanders Den Haag overwegen als stad om te wonen, werken of studeren. Cristiano Ronaldo zat in december 2018 in een campagne voor de Edwin van der Sar Foundation en voor Onefootball werden 24 mini-documentaires gemaakt die door bijna tien miljoen mensen zijn bekeken.

Benieuwd naar alle cases? Bekijk ze hier.

Wat er mis ging?
‘Alles ging vlekkeloos’, vertelt Goslinga. ‘Nee, natuurlijk niet. We hebben ontiegelijk veel fout gedaan. We dagen nieuwe opdrachtgevers zelfs uit om elkaar te bevragen over gemaakte fouten, want dan leer je elkaar heel snel kennen. Dat ‘om elkaar heen praten’ met de illusie dat iedereen aan tafel perfect is, past niet zo goed bij ons.’

Steijger: ‘Wij hebben geblunderd. Zo hebben we ooit een Facebook-advertentie aan laten staan, zonder limiet. Dat kostte de opdrachtgever vijfduizend euro extra. Heel amateuristisch. Uiteraard hebben we dat terugbetaald. We bestonden toen net, dus dat deed pijn. Maar we leerden in ieder geval al heel snel om fouten op te lossen en onszelf niet te belangrijk te maken.’ Goslinga knipoogt: ‘Gelukkig ging er af en toe ook nog wel eens iets goed.’

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht