Geplaatst door Deeploy

Miljoeneninvestering voor Utrechtse AI-bewaker Deeploy

Utrecht, 15 juni 2023 – De Nederlandse onderneming Deeploy, die in opdracht van bedrijven in de financiële sector en de gezondheidszorg toezicht houdt op toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI), heeft in totaal 2,5 miljoen euro aan investeringsgeld opgehaald. Onder de geldschieters is ook het SI3 Fund, een zogeheten impactinvesteringsfonds dat als doel heeft om naast financieel rendement een zo groot mogelijk maatschappelijk rendement te realiseren. De investering in Deeploy is voor het SI3 Fund een manier om te helpen voorkomen dat de toepassing van AI-modellen in de dagelijkse praktijk leidt tot ongewenste discriminatie en grotere ongelijkheid.

Deeploy maakt met zelf ontwikkelde software de gevolgen van AI-toepassingen inzichtelijk en transparant voor bedrijven en hun klanten. Toepassingen van kunstmatige intelligentie winnen in hoog tempo terrein. In de financiële sector geldt AI bijvoorbeeld als geschikt middel om objectief een oordeel te vellen over een kredietaanvraag. Dit omdat AI in principe geen (onbewuste) vooringenomenheid heeft, in tegenstelling tot mensen. Daarnaast kan AI transparantie bevorderen doordat financiële instellingen aan een aanvrager van een lening op eenvoudige wijze kunnen verantwoorden waarom een kredietaanvraag wel of niet wordt ingewilligd. In de gezondheidszorg kan AI worden ingezet om behandelingen voor te stellen. Maarten Stolk (CEO en medeoprichter van Deeploy): “Omdat AI-toepassingen zelflerend zijn, kunnen ze op termijn een black box worden voor de gebruikers. Daarom is het voor veel ondernemingen belangrijk dat zij zicht houden op de ontwikkeling en uitwerking van de systemen die ze gebruiken. Daarnaast houden ondernemingen de invloed van AI op hun bedrijfsvoering met behulp van toezicht uitlegbaar, bijvoorbeeld naar hun klanten toe of in het kader van compliance.”

Maatschappelijk verantwoord gebruik
Met de opgehaalde 2,5 miljoen euro investeringsgeld wil Deeploy zijn platform gaan uitbouwen met het oog op aankomende Europese wet- en regelgeving en de verdere Europese uitrol. Ook wil Deeploy zijn implementatieteam verder uitbouwen met behulp van de aangetrokken investeringen. Het bedrijf heeft momenteel 20 medewerkers in dienst, van wie de helft hoofdzakelijk werkt aan het product en de andere helft zich richt op implementatie, sales en marketing. Onder andere zorgpensioenfonds PGGM, vergelijkingssite Independer, vermogensbeheerder Brand New Day, fintech-bank Bunq en GGZ-platform NiceDay zijn klanten van Deeploy.

Het SI3 Fund ziet toezicht en transparantie als cruciale voorwaarden voor maatschappelijk verantwoord gebruik van kunstmatige intelligentie. “Met de komst van AI-toepassingen als de laatste versie van Chat GPT zien we dat de wens om toezicht en transparantie steeds luider klinkt in de samenleving”, zegt Pieter Oostlander, mede-oprichter en partner van de Shaping Impact Group, waar het SI3 Fund onder valt. “Omdat zelflerende systemen ook leren van menselijke input, kunnen menselijke vooroordelen mogelijk worden gereproduceerd. Als dat gebeurt kan kunstmatige intelligentie de ongelijkheid in de maatschappij juist vergroten. Zeker als gedupeerden worden afgescheept met alleen maar de mededeling computer says no.”

Nadrukkelijk op zoek naar impactinvesteerder
De oprichters van Deeploy zijn verguld met het feit dat er een goede match blijkt te zijn met het SI3 Fund als investeerder. Deeploy-CEO Stolk: “We waren nadrukkelijk op zoek naar een impactinvesteerder omdat die voor de lange termijn meedoet en actief met ons meedenkt over het optimaliseren van de positieve maatschappelijke effecten van ons product.” Tussen Deeploy en het impactinvesteringsfonds liep al een lijntje. Kalo Bagijn, medeoprichter van Deeploy-klant Brand New Day, is ook één van de investeerders achter het SI3 Fund en Curiosity Venture Capital, de AI-investeerder vorig jaar het groeikapitaal voor Deeploy verstrekte en nu ook mee investeert. Naast het impactinvesteringsfonds SI3 en Curiosity VC nemen onder andere Bonsai Partners, Emilia Capital en Anton Loeffen deel aan de investeringsronde.

Bij het SI3 Fund zijn naast Kalo Bagijn onder anderen ook Piet Colruyt (supermarktketen Colruyt), Astrid Leyssens en Guus van Puijenbroek (aandeelhouders Mediahuis en als koppel investeerders in duurzaamheidsprojecten), en de familie De Rijcke met hun investeringsmaatschappij De Hoge Dennen betrokken als investeerders. “We zien dat een opeenstapeling van crisissen de ongelijkheid in angstaanjagend tempo verder aanjaagt”, aldus investeerder Astrid Leyssens. “Het SI3 Fund is gestoeld op de gedachte dat een groot deel van de ongelijkheidsproblematiek met sociaal ondernemen is op te lossen.”

Over Deeploy
Deeploy helpt ondernemingen met het op veilige en verantwoorde wijze implementeren van machine learning-modellen. Klanten van Deeploy, met name bedrijven in de financiële sector en de healthcare-sector, kunnen zo optimaal gebruik maken van toepassingen van kunstmatige intelligentie zonder concessies te doen op het gebied van transparantie, controle en compliance. Het bedrijf werd in 2020 opgericht door Maarten Stolk (CEO), Bastiaan van de Rakt (CCO), Tim Kleinloog (CTO) en Nick Jetten (CMO). Alle vier houden zich al tussen de 10 en 20 jaar bezig met AI. De onderneming heeft op het moment een twintigtal medewerkers en is gehuisvest aan de Oudegracht in Utrecht.

Over SI3 Gelijke Kansen Fonds
Het SI3 Gelijke Kansen Fonds, beheerd door Shaping Impact Group, investeert in een samenleving waar iedereen een plek heeft, volwaardig mee kan doen en zichzelf kan zijn. Met kapitaal en managementondersteuning investeert SI3 Fonds in ondernemingen die aantoonbaar, rechtstreeks en structureel bijdragen aan het bevorderen van kansengelijkheid in de samenleving. Het fonds doet dat dat met een gedreven team en een netwerk van experts op verschillende thema’s binnen de problematiek van kansenongelijkheid. Het SI3 Gelijke Kansen Fonds stelt zich ten doel om middels zijn investeringen in impactvolle bedrijven de kansen om mee te doen in de maatschappij voor één miljoen mensen te verbeteren.