Geplaatst door BPM

Nationale Tankpas is het ICT-project van het jaar in het MKB

Het IT-project rondom de Nationale Tankpas heeft een Computable Award gekregen voor beste ICT-project van het jaar in het MKB. Het resultaat van dit project is een IT-platform waarmee MKB Brandstof haar 45.000 klanten van de Nationale Tankpas kan blijven ondersteunen, en dat ook genoeg flexibel is om nieuwe groei en nieuwe initiatieven te faciliteren.

Nationale Tankpas is een product van het Rotterdamse MKB Brandstof. BPM Company is uitvoerder van het project, en implementeerde de BPM-oplossing van Pegasystems.

Door de nieuwe softwarelaag kan MKB Brandstof sneller en makkelijker verder groeien en nieuwe diensten toevoegen. Na introductie van de Nationale Tankpas in 2005 groeide MKB Brandstof snel. Het bedrijf had echter te maken met een gefragmenteerde ICT-architectuur waardoor de verschillende bedrijfsprocessen niet optimaal samenwerkten. Er was een back-endsysteem waarin de tanktransacties werden vastgelegd en waarmee het maandelijkse facturatieproces werd uitgevoerd. Een front-end systeem waar nieuwe klanten zich kunnen aanmelden en bestaande klanten hun gegevens kunnen raadplegen. Daarnaast communiceert het platform van MKB Brandstof met systemen van allerlei dienstverleners, zoals Graydon voor kredietwaardigheidschecks of de Kamer van Koophandel voor tekenbevoegdheden. De groei van MKB Brandstof werd door de bestaande IT-architectuur niet goed ondersteund. Door Pega als tussenlaag te positioneren tussen de front-end websitesystemen en de back-end administratiesystemen kunnen deze processen beter met elkaar communiceren.

Wendbaar IT-landschap
“Dit project levert ons de middelen op om een wendbaar IT-landschap te realiseren, dat klaar is voor nieuwe ontwikkelingen en verdere groei van onze organisatie. Door dit nieuwe platform hebben we meer flexibiliteit en kunnen we nieuwe wensen sneller realiseren,” zegt ondernemer Martin Schuurman van MKB Brandstof.

Projectjurylid Reza Sarshar van de Computable Awards roemt de wijze waarop BPM Company zich in de bedrijfsprocessen van MKB Brandstof heeft verdiept. “BPM heeft bewezen in staat te zijn met haar kennis in een traject snel de kleur en DNA van haar klant over te nemen om niet alleen vanuit leveranciershoek maar ook vanuit klantperspectief naar de oplossing te kijken en die te implementeren.”

Managing Director Eelco Vissinga van BPM Company: “Het is bijzonder dat we als jong startend bedrijf voor het eerste project dat we deden meteen een prijs winnen. We zijn heel blij met de erkenning van het resultaat en de waardering voor onze mensen die hard aan de totstandkoming van dit platform hebben gewerkt.”